عصاره چای سبز؛ ۱۰ خاصیت اثبات شده واسه سلامتی و کاهش وزن 

 

تا الان همه ما و خصوصا افرادی که به سلامتی خود بیشتر اهمیت میدن از چای سبز استفاده کردن، اما شکل دیگر استفاده از این چای، مصرف عصاره چای سبزه که حالت فشرده اون حساب می شه و شک نداشته باشین خواص منحصر بفرد خود رو داره. در این مقاله چه جوری رو همراهی کنین تا شما رو از خواص حیرت انگیز عصاره چای سبز واسه سلامتی و قسمتای مختلف بدن آشنا کنیم.

 

۱. پر از آنتی اکسیدانه

خواص چای سبز واسه سلامتی بیشتر از هر چیز دیگر مدیون وجود مقادیر زیاد آنتی اکسیدانه. آنتی اکسیدانا از بروز استرس اکسیداتیو که بر اثر تخریب سلولا از طرف رادیکالای آزاد صورت میگیره، جلوگیری و از اتفاق اینجور مسئله ای جلوگیری می کنن. تخریب سلولا دلیلای زیادی مثل افزایش سن و شکلای مختلف مریضیا داره.

آنتی اکسیدانای پلی فنول موسوم به کاتچین شامل بیشترین مقدار آنتی اکسیدان در عصاره چای سبز هستن. در بین کاتچینای چای سبز، اپی گالوکتشین گالات (EGCG)، بیشترین امتیازات رو داره و روی اون تحقیقات زیادی انجام شده. تحقیقات نشون می ده که عصاره چای سبز، ظرفیت آنتی اکسیدان بدن رو افزایش می ده و از استرس اکسیداتیو جلوگیری می کنه.

مثلا، درزمان پژوهشی که روی ۳۵ فرد چاق انجام شد، در طول ۸ هفته به اونا ۸۷۰ میلی گرم عصاره چای سبز داده می شد. درنتیجه، ظرفیت آنتی اکسیدان خون اونا از ۱.۲ μmol/L به طور متوسط به ۲.۵ μmol/L زیاد شد. عصاره چای سبز میزان ظرفیت آنتی اکسیدانی خون رو بالا می بره و از بسیاری مشکلات به دلیل استرس اکسیداتیو جلوگیری می کنه.

۲. می تونه سلامت قلب رو بهبود بخشد

استرس اکسیداتیو باعث افزایش تولید چربی در قلب می شه. درنتیجه در رگای خونی نا آرومی ایجاد می شه و فشار خون بالا در فرد صورت میگیره. خوشبختانه، آنتی اکسیدان موجود در عصاره چای سبز باعث جلوگیری از نا آرومی رگا و کاهش فشار خون می شه. جدا از اینکه اینکه مانع از جذب چربی در سلولا می شه و به کاهش چربی خون کمک می کنه.

در مطالعه ای، ۵۶ فرد چاق با فشار خون بالا، روزانه ۳۷۹ میلی گرم از عصاره چای سبز رو در طول ۳ ماه مصرف کردن. این افراد کاهش زیادی رو در سطح فشار خون نسبت به گروه دیگری که دارونما مصرف می کردن، شاهد بودن. جدا از اینکه اینکه سطوح چربی خون اونا هم کمتر شده بود و تری گلیسیرید، کلسترول LDL و کلی اونا هم کاهش پیدا کرده بود.

در تحقیقی دیگر که روی ۳۳ فرد سالم انجام شده بود، مشخص شد که مصرف ۲۵۰ میلی گرم از عصاره چای سبز به طور روزانه در مدت ۸ هفته، سطح کلسترول رو تا ۳.۹ درصد کم می کنه و کلسترول LDL رو هم ۴.۵ درصد کم می کنه. از اصلی ترین عوامل ایجاد مریضیای قلبی فشار خون و سطح بالای چربی خون هستن. اگه بشه این موارد رو کنترل کرد، احتمال بهبود کارکرد قلب و کاهش خطرات مختلف به وجود میاد.

۳. واسه مغز مفیده

آنتی اکسیدانای موجود در عصاره چای سبز به ویژه EGCG، سلولای مغزی رو از استرس اکسیداتیو حفظ می کنه. این حفاظت باعث کاهش تخریب مغزی و جلوگیری از مشکلات روانی و مریضیایی مثل پارکینسون، فراموشی، نابودی عقل و… می شه. علاوه براینها، آنتی اکسیدان باعث کاهش فعالیت فلزاتی چون آهن و مس می شه. هر دوی این فلزات به سلولای مغزی آسیب می رسانند. عصاره چای سبز با ایجاد رابطه بین بخشای مختلف مغز به بهتر شدن کارکرد حافظه هم کمک می کنه.

تحقیقی روی ۱۲ نفر انجام شد که طی اون روزانه ۲۷.۵ گرم عصاره چای یا دارونما به افراد داده می شد. بعد از افراد، آزمونای حافظه گرفته می شد و به کمک تصاویر مغزی، کارکرد مغز تحت بررسی قرار می گرفت. کسائی که عصاره چای سبز استفاده می کردن، نسبت به دسته ای که دارونما مصرف کرده بودن، تغییراتی در کارکرد مغزی و بهبود در انجام فعالیتا داشتن.

۴. می تونه به کاهش وزن کمک کنه

شاید شمام درباره خواص چای سبز واسه لاغری و چربی سوزی چیزایی شنیده باشین. عصاره چای سبز پر از کاتاچینه و مقدار متعادلی کافئین داره. ویژگیای عصاره چای سبز باعث می شه تا خاصیت کمک به کاهش وزن در اون وجود داشته باشه. هم کافئین و هم کاتاچین به تنظیم هورمونایی که گرمازایی رو در بدن افزایش میدن، کمک می کنه. گرمازایی فرایندیه که طی اون، بدن کالری می سوزونه تا غذاها رو هضم و گرما تولید کنه. مصرف عصاره چای سبز این روند رو با کمک به بدن در سوزاندن کالری تقویت می کنه. درنتیجه، وزن کاهش پیدا میکنه.

مطلب مشابه :  طرز تهیه ۸ نوع ماسک ضد جوش خونگی که پوستتان رو جلا می بخشد 

در تحقیقی، قبل از هر وعده غذایی، به ۱۴ نفر کپسولایی شامل کافئین، EGCG از چای سبز و عصاره گوارنا داده شد. بعد اثر مصرف این مواد روی سوزاندن کالریا موردبررسی قرار گرفت. مشخص شد که شرکت کنندگان در این تحقیق، به طور متوسط، در طول ۲۴ ساعت، ۱۷۹ کالری بیشتر نسبت به حالت عادی سوزاندند.

مطالعه ای دیگر نشون دهنده اون بود که ۱۰ مرد سالم بعد از مصرف عصاره چای سبز در طول ۲۴ ساعت، ۴ درصد بیشتر کالری سوزانده بودن. این افراد کپسولایی شامل ۵۰ میلی گرم کافئین و ۹۰ میلی گرم EGCG استفاده کرده بودن. تحقیقات بیشتری هم در این مورد انجام شده. مثلا مطالعه ای ۱۲ هفته ای روی ۱۱۵ زن چاق نشون داد که مصرف روزانه ۸۵۶ میلی گرم عصاره چای سبز باعث کاهش ۱.۱ کیلوگرمی افراد شرکت کننده در این تحقیق بوده.

۵. می تونه کارکرد کبد رو بهبود بخشد

کاتاچین موجود در عصاره چای سبز باعث کاهش نا آرومی بعضی بیماریای کبدی مثل مریضیای کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) می شه. در تحقیقی که روی ۸۰ نفر گرفتار به مریضیای کبد چرب غیرالکلی انجام شد، در مدت ۹۰ روز به افراد شرکت کننده در دو گروه دارونما و ۵۰۰ میلی گرم عصاره چای سبز در روز داده می شد. گروهی که عصاره چای سبز مصرف می کردن، کاهش محسوسی در سطح آنزیمای کبد داشتن و این موضوع نشون می داد که مصرف عصاره چای سبز بر سلامت کبد اثر داره.

به طور مثل، ۱۷ مریض گرفتار به کبد چرب غیرالکلی هم روزانه به مدت ۱۲ هفته ۷۰۰ میلی لیتر چای سبز مصرف می کردن که شامل کمه کم ۱ گرم کاتاچین بود. این افراد هم شاهد کاهش چشم گیری در سطح چربی کبد بودن و از میزان نا آرومی و استرس اکسیداتیو در اونا هم کم شده بود. البته در مصرف عصاره چای سبز نباید زیاده روی کرد، چون مصرف بیشتر از حد مناسب باعث ایجاد آسیبایی به کبد می شه.

۶. می تونه خطر دچار شدن به سرطان رو کاهش بده

عصاره چای سبز می تونه در کاهش احتمال خطر دچار شدن به سرطان مؤثر باشه. سلامت و حفظ بافتا و بخشای مختلف بدن در گروی مرگ و رشد دوباره سلول هاس. سلولای ویژه ای موسوم به سلولای بنیادی، سلولای جدیدی واسه جایگزینی سلولای مرده تولید می کنن. این مراحل باعث سالم و فعال ماندن سلولا می شه. اگه این مراحل به هم بخورد، احتمال دچار شدن به سرطان قوت میگیره و بدن شروع به تولید سلولای اضافی و به درد نخور می کنه. درواقع، سلولایی که تولید می شن ازبین نمی رن.

آنتی اکسیدانای موجود در عصاره چای سبز به ویژه EGCG، اثرات خوبی در حفظ تعادل بین تولید و مرگ سلولا داره. در پژوهشی هم اثر مصرف ۶۰۰ میلی گرم از کاتاچین چای سبز به طور روزانه در بیمارانی که خطر دچار شدن به سرطان پروستات داشتن نشون داد که احتمال دچار شدن به سرطان در افرادی که در این آزمایش عصاره چای سبز مصرف می کردن، در مقایسه با کسائی که نمی کردن ۳ درصد بود. این رقم واسه افرادی که عصاره مصرف نمی کردن ۳۰ درصد بود.

۷. می تونه اثرات مثبتی روی پوست داشته باشه

خواص چای سبز واسه پوست و مو تا حدودی شناخته شده. مصرف عصاره چای سبز به شکل مکملای غذایی یا استفاده مستقیم اون واسه پوست، نتایج خوبی رو نشون می ده. مصرف و استفاده عصاره چای سبز واسه پوست به حل خیلی از مشکلات پوستی مثل درماتیت (حساسیت پوستی)، جوش روزاسه و درمون زگیل کمک می کنه. مصرف اون به شکل مکملا هم در درمون جوش و پیری پوست نقش داره. مثلا در تحقیقی مشخص شد که اگه در طول ۴ هفته مقدار ۱۵۰۰ میلی گرم عصاره چای سبز مصرف بشه، برآمدگیای قرمز به دلیل جوش تا حد زیادی بهبود پیدا می کنن.

به نظر می رسه که خیلی از مشکلات پوستی مثل از دست دادن حالت ارتجاعی پوست، نا آرومی، پیری زودرس و سرطان به دلیل قرار گرفتن درمعرض اشعهای فرابنفش به کمک مصرف و استفاده عصاره چای سبز به شکل موضعی و خوراکی حل می شه. در پژوهشی دیگر مشخص شد که استفاده ۶۰ روزه از کرمی شامل عصاره چای سبز در ۱۰ نفر، ویژگی ارتجاعی و انعطاف پوست رو افزایش می ده. جدا از اینکه اینکه تحقیقات از کاهش تخریب پوست در اثر نزدیکی با نور خورشید هم حکایت دارن. اضافه کردن عصاره چای سبز به اجناس آرایشی هم اثرات مثبتی روی پوست نشون می ده و موجب آبرسانی به پوست می شه.

مطلب مشابه :  عرضه و خواسته چیه و چه رابطه ای با هم داره؟ 

۸. می تونه موجب افزایش توانایی بازیابی بدن و بهره وری تمرینات ورزشی شه

عصاره چای سبز در بهبود کارکرد افراد در تمرینات ورزشی و بازیابی بدن هم مؤثر واقع می شه. جدا از اینکه تموم فواید ورزش واسه سلامتی، ورزش ممکنه باعث استرس اکسیداتیو و تخریب سلولا هم بشه. خوشبختانه مصرف موادی که شامل آنتی اکسیدانایی مثل کاتچین در عصاره چای سبز هستن، باعث کاهش تخریب سلولی می شه و خستگی ماهیچها رو به تأخیر میندازه.

پژوهشی روی ۳۵ مرد نشون داد که مصرف عصاره چای سبز و انجام تمرینات فشرده به مدت ۴ هفته باعث افزایش کارکرد حفاظتی آنتی اکسیدانا از بدن می شه. مثلا ۱۶ نفر از قهرمانان دوی سرعتی با مصرف این ماده در طول ۴ هفته مقاومت خوبی در برابر تخریب اکسیداتیو از خود نشون می دادن. جدا از اینکه اینا، مصرف عصاره چای سبز باعث بهتر شدن کارکرد فرد در انجام تمرینات ورزشی هم می شه. در بعضیا دیگر از مردها ورزشکار، مصرف عصاره به شکل افزایش ۱۰.۹ درصدی راه دو، اثرات مثبت از خود نشون داده بود.

۹. می تونه به کاهش قند خون کمک کنه

پژوهشی دیگر هم نشون دهنده اون بود که مصرف عصاره چای سبز در مردها جوون، حساسیت نسبت به انسولین رو تا ۱۳ درصد بهتر کنه. درکل، تحقیقات نشون میدن که عصاره چای سبز در تنطیم گلوکز خون نقش داره و می تونه باعث کاهش سطح هموگلبین A1C که بیان کننده سطح گلوکز خون در ۲ تا ۳ ماه گذشته هم بشه.

۱۰. سهولت استفاده در رژیم غذایی

عصاره چای سبز رو میشه در شکلای مختلفی مثل مایع، کپسول، پودر و… تهیه کرد. عصاره چای سبز رو می تونین در آب حل کنین یا پودر اونو در شکلای مختلف اسموتیا با بقیه مواد ترکیب کنین. در هر حال، مزه اون محسوس و قویه. میزان مناسب مصرف این ماده در روز، ۲۵۰ تا ۵۰۰ گرمه. یعنی در حد ۳ تا ۵ فنجون چای سبز یا ۱.۲ لیتر.

باید بدونین که تموم مکملا و اجناس عصاره چای سبز به یک شکل تهیه نمی شن. بعضی از اونا فقط از برگ خشک چای سبز تولید می شن و یه سریای دیگه شامل اشکال جداگونه ای از یک یا تعداد بیشتری کاتاچین هستن. کاتاچینی که پیوند بیشتری با سلامت داره و فواید زیادی در مورد سلامت عرضه می کنه، EGCGه. پس بهتره حواس تون به وجود این ماده در مکملی که مصرف می کنین باشه. درنهایت، لازم به ذکره که مصرف عصاره چای سبز با غذا بهتره. اگه از دُز پیشنهادی بیشتر یا با معده ی خالی اونو بخورین، آثار بدی روی کبدتون داره.

نکته پایانی درباره عصاره چای سبز

به خاطر وجود آنتی اکسیدان، عصاره چای سبز به سلامتی بدن کمک زیادی می کنه. تحقیقات مختلف نشون میدن که عصاره چای سبز باعث کاهش وزن، تنظیم قند خون، جلوگیری از مریضیای مختلف و بهبود کارکرد و بازیابی در تمرینات ورزشی می شه. جدا از اینکه اینا باعث بهتر شدن کارکرد کبد و افزایش سلامت پوسته و سطح چربی خون رو کم می کنه، باعث تنظیم فشار خون می شه و ضمانتیه واسه سلامت مغز. مصرف اون به شکلای مختلف پودر، قرص و مایع ممکنه و دُز پیشنهادی اون ۲۵۰ تا ۵۰۰ گرم در روز پیشنهاد می شه. بهتره که عصاره رو همراه با غذا استفاده کنین.

فرقی نمی کنه که به دنبال کاهش خطر مریضیا هستین یا می خواید سلامت عمومی تون رو بهتر کنین، در هر حال مصرف عصاره چای سبز راه بسیار خوبی واسه تقویت بدن با افزایش آنتی اکسیدانا به رژیم غذایی شماس.



دیدگاهتان را بنویسید