سئو و بهینه سازی سایت

سئو تضمینی، حرف مفته!

۱۸ آذر ۱۳۹۵

اگه تا حالا واسه سایت خود به دنبال شرکت یا شخصی که بتونه مسئولیت سئو و بهینه سازی سایت تون رو رو دوش بگیره بوده باشین، مطمئناً در جستجوی گوگل متوجه وب سایتایی با عنوان سئو تضمینی شدین. این وب سایتا معمولاً با عناوینی مانند سئو تضمینی، کسب رتبه یه گوگل تضمینی، سئو با گارانتی، سئو به شرط چاقو! یا عناوین دیگری مشغول فعالیت هستن.

وجود اینجور وب سایتایی که بهینه سازی سایت رو تضمین می کنن باعث شده کارشناسان ما در بین صحبت با مشتری با سوالاتی مثل " شما سئو تضمینی دارین؟" یا " شما تضمین می دید که سایت منو به رتبه یه گوگل برسونین؟" مواجه شن. این سوالات معمولاً به دلیل نبود شفاف سازی شرکتای سئو تو ذهن مشتری شکل میگیره.

همۀ اینا در حالیه که شرکتای سئوی حرفه ای در سراسر جهان نه فقط به مشتریان خود سئو تضمینی ارائه نمی کنن، بلکه همیشه به بی ثباتی کارکرد شرکتای ارائه دهنده این خدمات اشاره دارن.

در این مقاله می خوام به شما توضیح بدم به چه دلیل سئو تضمینی اشتباهی بزرگه و همکاری با شرکتایی که سئو تضمینی ارائه میدن چیجوری می تونه کار و کاسبی تون رو خطر بندازه.

سئو تضمینی چیجوری کار می کنه؟

قبل اینکه به شما بگیم به چه دلیل وب سایتای ارائه دهنده سئو تضمینی نامعتبرند، بیایید نحوۀ کارکرد این وب سایتا رو بررسی کنیم.

واسه اینکه بخواین در یافته های جستجوی گوگل رتبه بالایی داشته باشین، در اول باید کلمات کلیدی در رابطه و پر جستجوی سایت خود رو فهرست کنین. همونطور که همۀ ما میدونیم قرار گرفتن در رتبه یه گوگل واسه کلمات کلیدی رقابتی مانند خرید بلیط هواپیما، خرید خودرو یا حتی همین کلید واژه سئو، بیشتر از یه ماه، دو ماه یا حتی یه سال زمان نیاز داره.

اینجا سوالی که مطرح می شه اینه که شرکتای خدمات سئو تضمینی، چیجوری و بر چه اساسی روند بهینه سازی یه سایت رو گارانتی می کنن؟ این موضوع در حالیه که خودِ سایتای خدمات سئو تضمینی نه فقط طراحی سایت موجهی ندارن، بلکه روند سئو و تولید محتوای خودشون هم اشکالات بسیاری داره.

بدیش اینه چند سال گذشته الگوریتمی از گوگل در فضای مجازی پخش شد که دست این افراد رو تا حدی باز گذاشت. این الگوریتم لو رفته، براساس پیج رنک گوگل عمل می کنه. هرچند گوگل اهمیت پیج رنک رو به کمترین اندازه برسونه و حتی گوگل تولبار رو از دسترس کاربران خارج کرد، با این حال این راه حل گوگل جوری موثر نبوده.

این الگوریتم، به شکل زیره:

الگوریتم مورد استفاده شرکتای ارائه دهنده سئو تضمینی

نسبت پیج رنک به تعداد بک لینکا در سئوی قدیم

همونطور که مشاهده می کنین، جدول فوق حاصل یه معادله ریاضی ساده س! که به ما نشون میده گوگل چیجوری ارزش بک لینکا رو محاسبه می کنه. اگه جدول بالا رو با تصویر زیر کنار هم بذاریم، همه چیز مشخص می شه.

چگونگی کارکرد پیج رنک گوگل

همونطور که میدونیم (و در تصاویر بالا هم مشخصه)؛ گوگل اهمیت زیادی به لینک بیلدینگ یه سایت میده. الان با اینکه الگوریتمای گوگل از سال ۲۰۰۹ بسیار هوشمندتر شدن، بازم لینک بیلدینگ عامل مهمی در رتبه بندی یه سایت هستش.

اینطوری یه سایت بی ارزش که هیچ نوع تولید محتوایی نداره (یا در بهترین حال محتوایش کپی از دیگر سایتا هستش) می تونه با گرفتن بک لینکای زیاد به یافته های بالای گوگل برسه.

معمولاً نحوۀ کار وب سایتای ارائه دهنده سئو تضمینی به این شکله که با نرم افزارهای ساخت بک لینک، در حجم وسیع مبادرت به لینک بیلدینگ می کنن یا تعداد زیادی سایت می شناسن که به صورت اسپم در اونجا لینک سازی می کنن.

اما نکتۀ مهم دقیقاً در همین بخشه. الگوریتمای گوگل امروزه بسیار هوشمند شدن. واقعا، الان تشخیص لینکای طبیعی یه سایت از لینکای خریداری شده واسه گوگل بسیار آسون شده. به خاطر همین، سایت شما در مدت کوتاهی از صفحۀ ده یافته های جستجو به صفحه اول می رسه، اما طولی نمی کشه که گوگل لینکاتون رو می شناسونه و این بار وب سایتتون گرفتار گوگل پنالتی می شه. در این شرایط، در بهترین حالت سایت تون به صفحۀ ۲۰ یافته های جستجو منتقل می شه (البته اگه به کل از یافته های جستجو حذف نشه!).

اگه به خاطر این راضی نشدید که نباید با شرکتای ارائه دهنده سئو تضمینی همکاری کنین، دلایل دیگری رو براتون نام میبرم.

گوگل، دشمن شماره یه سئو تضمینیه

من معمولاً در مطالبی که خودم می نویسم به راهنمای بازاریابی جستجوی گوگل اشاره نمی کنم و تلاش می کنم تا حد امکان در مقالاتم از تجربیات شخصی استفاده کنم، اما از اونجایی که سئو تضمینی مسئلۀ مهمی واسه بعضی از مشتریاس مجبور شدم که در این مورد از خودِ گوگل کمک بگیرم.

اگه راهنمای رسمی گوگل واسه انتخاب متخصص سئو رو بخونین، جمله ای در اون هست که به روشنی مسئلۀ سئو تضمینی رو توضیح داده:

هیچکی نمی تونه رتبه یه گوگل رو تضمین کنه.

با اینکه در اصل متن به شکل دیگری این جمله رو گفته:

از سئوکارانی که رتبه سایت شما رو تضمین می کنن یا ادعای داشتن رابطۀ خاص با گوگل رو دارن، برحذر باشین.

در هر صورت، پیام این جمله به طور کاملً شفافه. هیچ فردی (حتی خود گوگل) نمی تونه رتبه وب سایتی رو در یافته های جستجو تضمین کنه. در واقع، گوگل می خواد به کاربران بگه که در مورد سئو و بهینه سازی سایت با هیچ شرکت و موسسه ای همکاری مستقیم نداره و صرف داشتن گواهی از کلاسای آنلاین گوگل، تضمینی واسه به دست آوردن رتبه یه یافته های جستجو نیس.

اگه مشتریان با راهنمای بازاریابی دیجیتال گوگل آشنا باشن، مطمئناً نسبت به معنی سئو و بهینه سازی سایت تصور مناسب تری دارن.

یافته های جستجو ثابت نیستن

همونطور که میدونیم الگوریتم رتبه بندی گوگل از فاکتورهای زیادی واسه نمایش یافته های جستجو استفاده می کنه. مثلا اگه شما کلید واژه طراحی سایت رو در شهر تهران جستجو کنین، اون چیزی که گوگل به شما نمایش میده با اون چیزی که یه کاربر دیگه در شهر مشهد جستجو کرده، متفاوت هستش. دلیل این وجود الگوریتم Pigeonه که تلاش می کنه یافته ها رو براساس موقعیت جغرافیایی نمایش دهد.

هم اینکه، اگه به حساب گوگل خود وارد شید و همون عبارت طراحی سایت رو جستجو کنین، یافته های متفاوتی پیدا می کنین، چون در این شرایط گوگل یافته ها رو براساس گذشته جستجوی شما و کلیکای قبلی تون نمایش میده.

هم اینکه، خیلی از کاربران وقتی که یافته های جستجوی گوگل واسه یه کلید واژه رو Refresh کردن با نتایجی متفاوت روبرو شدن. این تغییرات در یافته های، پس از بروزرسانی الگوریتم پنگوئن به مراتب بیشتر شده.

در نتیجه، گوگل تلاش می کنه با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی کاربر و سوابق جستجوی اون بهترین گزینه ها رو در اختیارش بذاره. سئو تضمینی در اینجور شرایطی معقولانه س؟

به دنبال خدمات سئو هستین؟

ما علم لازم واسه افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل رو داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

افزایش ترافیک سایت شما

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

رتبۀ بالا ملاک خوبی واسه امتحان کارکرد سایت نیس

داشتن رتبه بالا در یافته های جستجو به معنی داشتن ترافیک بالا نیس. یه کمپین سئوی خوب باید براساس ترافیکِ حاصل از جستجو و اندازه تبدیل کاربر به مشتری سنجیده شه.

یادتون نره داشتن رتبه یه گوگل هدفِ ما نیس، بلکه تنها ابزاری واسه رسیدن به هدف ماست. وقتی که به رتبه یه گوگل دست پیدا کردین، باید بتونین دائم محتوای سایت خود رو بروزرسانی کنین و از خدمات و سرویسای خود پشتیبانی کنین. اگه نتونین این کارا رو خوب انجام بدین، مطمئن باشین پس از یه مدت رتبه بالای خود رو از دست میدید. پس اگه فقط واسه خودنمایی به دنبال رسیدن به رتبه یه گوگل هستین، با خجالت باید بگم در کارتون موفق نمی شین.

ملاک امتحان یه سئوی خوب، افزایش ترافیک سایته. افزایش ترافیک سایت به معنی اینه که متخصص سئو، کار خود رو خوب انجام میده. وب سایتی که در یافته های جستجوی گوگل رتبه یه رو داشته باشه، اما نتونه کاربران رو به خود جذب کنه به چه دردی می خوره؟

تضمینِ چیزی که بر اون اختیار نداریم، عاقلانه س؟

ما تنها وقتی می تونیم کاری رو تضمین کنیم که کنترل و مدیریت همه امور اون در اختیارمون باشه. این در حالیه که سئو و بهینه سازی سایت به عوامل و فاکتورهای زیادی وابسته که خیلی از اونا هر روز در حال تغییر و بروزرسانی هستن. از طرف دیگه گوگل هم تاکید داره هیچ تضمینی واسه قرار گرفتن سایت در رتبه یه یافته های جستجویش وجود نداره. پس تکلیف شرکتای ارائه دهنده سئو تضمینی چیه؟ جواب ساده س!، هیچ تضمینی در کار نیس!

یه متخصص سئوی خوب فقط می تونه با رعایت اصول و نکات روز سئو در محتوا و ساختار سایت، ترافیک حاصل از یافته های جستجو رو تا ۳۰ درصد زیاد کنه. پس به شما پیشنهاد می کنم فریب این پیشنهادات رو نخورین.

نتیجه گیری

به نظر من، بعضی وقتا به دست آوردن رتبه یه گوگل واسه یه کلید واژه رقابتی، ارزش خطر کردن رو داره و میشه با صرف مبلغ بالایی به این هدف رسید. با این حال به دست آوردن رتبه یه گوگل و سئو تضمینی، دو بحث جدا هستن.

ضمانت، یه قوله. در واقع وقتی که به یه فرد تضمین سئو می دیم، با اون قرارداد می بیندیم که طی یه مدت مشخص و بدون داشتن کوچیکترین اختیاری بر عوامل و عوامل موثر بر این موضوع، رتبه سایت اونو به بالاترین جایگاه یافته های جستجو برسونیم. از نظر من عقد اینجور قراردادی از نظر عقلانی غلطه و باعث به خطر افتادن کار و کاسبی می شه.

البته مسئله سئو تضمینی، کمی پیچیده س. تو یه طرف شرکتای سئوی نامعتبر قرار دارن و در طرف دیگه، کسب و کارایی قرار دارن که از روی طمع یا نا آگاهی تصور می کنن می تونن طی ۲۴ ساعت، به بالاترین جایگاه یافته های جستجوی گوگل برسن. همین درخواست بالا از روی نا آگاهی و نبود شفاف بودن بعضی سئوکارها، دلیلی واسه رشد ویروسی اینجور شرکتای سئو شده.

اما ماجرا به همین جا ختم نمی شه. وجود این شرکتا به دلیل درخواست کاربران نا آگاه دلیل شده بعضی مشتریان دیدگاه عجیبی نسبت به هزینه ها و زمان لازم جهت انجام سئو داشته باشن که این موضوع، فعالیتِ شرکتای معتبر دیجیتال مارکتینگ رو کمی سخت کرده.

یادتون باشه سئو و بهینه سازی به زمان، برنامه ریزی و آزمون و خطا نیاز داره. پیشنهاد می کنم قبل اینکه واسه استخدام یه متخصص سئو دست به کار شین، کمی دربارۀ سئو تحقیق کنین. تلاش کنین با شخص یا شرکتی قرارداد ببندین که روش هدف دار سئوی شفافی داره و در آخر هر کمپین، گزارش دقیقی از آمارهای به دست اومده در اختیارتون قرار میده. مطمئن باشین با کمی تحقیق، تشخیصِ یه متخصص سئوی با تجربه از یه متخصص سئوی نابلد براتون آسون می شه.

موضوع در رابطه سئو و بهینه سازی سایت

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

رامین محمودی

رامین محمودی هستم، یه عدد علاقمند به محتوا (و هر اون چیزی که به اون رابطه داره!).
وقتی مدیر محتوا و سردبیر وبلاگ نوین بودم. حالا، من هم مانند شما از مطالعۀ مقالات اون حال می کنم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین