ظاهر موها نقش مهمی در ظاهر فیزیکی افراد داره. بخاطر این از دست دادن و ریزش موها به خصوص وقتی که به نظر می رسه کاری از دستتون بر نمی اید می تونه تجربه ازاردهنده ای باشه. اما می دونستین که واسه رشد موها ویتامینای مختلفی هست؟ واقعا، نبود مواد مغذی در بدن، مثل کمبود ویتامینا عامل اصلی ریزش موها حساب می شه.

به گزارش سایت آلامتو به نقل از draxe؛ درمانای خونگی طبیعی واسه ریزش موها به بهتر شدن ریشه مو و بازسازی اون کمک می کنن و می تونه سطح هورمونا رو متعادل کنن یا با استرس اکسیداتیو مقابله کنن.

ویتامینای لازم واسه جلوگیری از ریزش مو

ویتامینای لازم واسه جلوگیری از ریزش مو

کمتر از ۴۵ درصد از زنان در کل زندگی خود واسه حفظ سلامت موهای خود تلاش میکنن. اکثریت نزدیک به اتفاق مردان با یه جور از ریزش مو در زندگی درگیرن.

صنعت مراقبت از مو خوب می دونه که مشتریانش تمایل زیادی واسه جوون تر دیده شدن دارن و به دنبال روشی واسه افزایش و رشد موهای خود هستن. قبل اینکه هزینه های خود رو صرف خرید اجناس این چنینی کنین، بهتره ویتامینایی که در این مقاله معرفی می کنیم رو واسه رشد موهای خود امتحان کنین.

۶ ویتامین لازم واسه رشد موها:

واقعیت اینه که ریزش موها روند پیچیده ایه که موارد زیادی مثل ژنتیک، مکانیسمای هورمونی و محیطی در اون نقش داره. فولیکولای مو مثل پوست ما در برابر محرکای داخلی و خارجی قرار دارن. فاکتورهای داخلی مثل ژنتیک و فاکتورهای خارجی مثل اشعه ماورا بنفش و سیگار کشیدن هستش.

بعضی از اوقات ریزش مو به خاطر کمبود ویتامین هم اتفاق می افته. حالا خوبیش اینه اینجور شرایطی رو میشه به کمک اضافه کردن مواد غذایی غنی از ویتامین به رژیم غذایی یا به کار گیری مکمل بهتر کرد.

بعضی از ویتامینا خاصیت آنتی اکسیدانی دارن و می تونن با فاکتورهای خارجی ریزش مو مقابله کنن. بعضی از ویتامینا هم می تونن سطح هورمونا رو متعادل کنن و جلوی ریزش مو رو بگیرن.

در ادامه با ما همراه شید تا ۶ ماده لازم واسه سلامت موها رو معرفی کنیم:

روغن ماهی:

روغنا پر از اسیدهای چرب هستن و به طور گسترده در تحقیقات انسانی و حیوونی واسه آزمایش اثر اونا روی سلامت پوست و مو استفاده شدن. چربی امگا ۳ می تونه به تغذیه مو کمک کنه، از ضخامت موها پشتیبانی کنه و التهابی که به ریزش مو منجر می شه رو کم کنه.

به همین خاطره که روغن ماهی واسه موها امتیازات زیادی داره.

اگه الان از داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین استفاده می کنین قبل از به کار گیری روغن ماهی با دکتر مشورت کنین چون این مکمل در اینجور شرایطی می تونه باعث افزایش خونریزی شه.

روی:

ترکیبات خوراکی روی (zinc) ده های متوالیه که واسه درمان اختلالاتی مثل آلوپسی استفاده میشن.

روی امتیازات زیادی واسه سلامت فولیکولای مو داره. این ماده یک کو عامل لازم واسه بیشتر آنزیم هاست و در بیشتر فعالیتای کاربردی در فولیکولای مو دخالت داره. روی هم اینکه مهارکننده قوی ریزش و نابودی فولیکولای مو حساب می شه و می تونه بازیابی فولیکولا رو تسریع کنه.

ویتامین ب کمپلکس:

بیوتین و پانتوتنیک اسید(ویتامین B5) واسه درمان ریزش مو استفاده شدن. بیوتین می تونه با ساخت دوباره موها به اونا کمک کنه ریزش کمتری رو تجربه کنن. موها ممکنه به خاطر استفاده زیادتر از اندازه از شامپو، قرار گرفتن در برابر نور خورشید، به کار گیری سشوار و صاف کردن آسیب دیده باشن.

ویتامین B5 از غده آدرنال پشتیبانی می کنه و می تونه رشد موها رو تحریک کنه. یکی از تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۵ توانایی ترکیبی مثل پانتنول روی ابعاد و فیبر موها رو مورد بررسی قرار داده. این درمان به طور زیادی ابعاد هر کدوم از موها رو بالا برد. به کار گیری اینجور ماده ای می تونه رشته های موها رو کلفت تر کنه و قدرت بیشتری به موها بده. اینکار باعث می شه مو نیرو و فشار رو بدون شکسته شدن تحمل کنه.

یکی از نشونه های اصلی کمبود بیوتین در بدن، ریزش موهاست. کمبود ممکنه به خاطر سیگار کشیدن، کارکرد نادرست کبد یا حتی بارداری اتفاق بیفته. تحقیقات انجام شده نشون میده تعداد زنائی که در طول بارداری دچار کمبود بیوتین می شن زیاده.

 ویتامین سی واسه تقویت مو و پیشگیری از ریزش مو

ویتامین سی واسه تقویت مو و پیشگیری از ریزش مو

ویتامین C:

دلایل تجربی نشون میده استرس اکسیداتیو نقش مهمی در روند پیری داره. گونه های فعال اکسیژن یا رادیکالای آزاد جزو مولکولای عکس العمل پذیری هستن که می تونن روی غشای ساختار مولکولی، لیپیدها و پروتئینا، DNA آسیب مستقیم داشته باشن.

با افزایش سن، تولید رادیکالای آزاد زیاد می شه و مقدار آنزیمایی که از بدن دفاع می کنن کم میشه. همین امر به ساختار سلولی اسیب وارد می کنه و باعث نابودی موها می شه. ویتامین C به عنوان یه آنتی اکسیدان می تونه با استرس اکسیداتیوی که به ریزش یا سفید شدن موها میرسه مقابله کنه.

واسه مقابله با اسیب رادیکالای ازاد و مراقبت از مو در برابر پیری، از غذاهای غنی از ویتامین C مثل پرتقال، فلفل دلمه ای قرمز، کلم، کلم بروکسل، کلم بروکلی، توت فرنگی، گریپ فروت و کیوی استفاده کنین.

اگه نیاز به مکمل داشتین، ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ میلی گرم از این ویتامین رو دوبار در روز بخورین.

آهن:

تحقیقات مختلفی رابطه بین کمبود آهن و ریزش مو رو آزمایش کردن. بعضی از این تحقیقات نشون میده کمبود آهن می تونه با ریزش مو در رابطه باشه.

از اونجایی که کم خونی به وجود اومده از طریق فقر آهن می تونه به ریزش مو منجر شه، مطمئن شید که مقدار پیشنهاد شده روزانه از این ماده رو با خوردن مواد غذایی غنی از آهن و مصرف مولتی ویتامینا به دست میارید.

با اینحال یادتون باشه که مصرف زیادتر از اندازه مکمل آهن می تونه مضر باشه. این شرایط به تجمع زیادتر از اندازه آهن در بدن منجر می شه و باید از اون دوری شه. مریضایی که به درمان جایگزینی آهن جواب نداده ان باید واسه شناسایی بقیه مشکلات زمینه ای ، مورد بررسی قرار گیرند.

ویتامین دی واسه سلامت مو

ویتامین دی واسه سلامت مو

ویتامین D:

فولیکولای مو بسیار حساس به هورمون هستن؛ ویتامین D  نقش مهمی در هوموستازیس کلسیم، تنظیم سیستم ایمنی و فرق رشد سلول داره. در جهان علمی، شناخته شده که طاسی منطقه ای معمولا در بیماران گرفتار به کمبود ویتامین D دیده می شه.

نشستن زیر نور خورشید واسه ۱۰ الی ۱۵ دقیقه می تونه حدود ۱۰۰۰۰ واحد از ویتامین D طبیعی رو وارد بدن کنه. اعمال موضعی این ویتامین هم می تونه در بازیابی چرخه خراب رشد مو در بیماران گرفتار به آلوپسی اره تا به درد بخور باشه. واسه افزایش سطح این ویتامین در بدن میشه از غذاهای غنی از ویتامین D مثل ماهی خال مخالی، سالمون، ماهی سفید، شمشیر ماهی و قارچ استفاده کرد.

به چه دلیل موهایم می ریزه؟ ۶ دلیل اصلی ریزش مو

آب پیاز و رشد دوباره مو

اختصاصی ریزش مو سلامت مو

مدیر کل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *