خرید ورق آهن، ورق گالوانیزه و گرده ورق آهن

photo_2022-03-20_14-40-46

وبسایت مهدی فولاد

خرید و فروش انواع ورق‌های روغنی، بصورت کناره، ورق، تیکه بار و کلیه ورق‌های مقرون به صرفه (ارسال رایگان در تهران)

متداول ترین انواع ورق فولادی کدامند و کاربرد آن ها چیست؟ ورق فولادی یکی از پر مصرف‌ ترین محصولات فولادی است که در انواع آلیاژها، ابعاد و ضخامت های مختلف تولید می شود که بسته به ضخامت، ابعاد و آلیاژ مورد استفاده، کاربردهای متفاوتی نیز دارند. قیمت ورق های فولادی تحت تاثیر آلیاژها، روش تولید و کارخانه تولید ورق ها می باشد.

ورق گالوانیزه

یکی از رایج ترین انواع ورق های آهنی موجود در بازار، ورق گالوانیزه می باشد. ورق گالوانیزه از ورق سیاه و طی فرآیند نورد سرد تولید می‌شود و طی یک فرآیند خاص، روی‌ اندود یا گالوانیزه می‌شود. فلز روی، از فولاد و آهن در برابر اکسید آهن حفاظت می‌کند بنابراین ورق گالوانیزه در برابر اکسید شدن بسیار مقاوم است. ضخامت این محصول از ۶ تا ۱۸ میلی ‌متر متغیر می باشد. طول ورق گالوانیزه از ۲ تا ۶ متر است و وزن تقریبی آن بین ۸ تا ۳۰ کیلوگرم می باشد.

نوع دیگری از ورق های گالوانیزه وجود دارند که به ورق گالوانیزه گرم معروف هستند که از قرار دادن پوشش گالوانیزه بر روی سطح ورق روغنی طی فرآیند نورد گرم تولید می شوند. در حالت کلی گالوانیزه کردن یک روش مقاوم سازی محسوب می شود، ورق های روغنی با این روش در برابر خوردگی و زنگ زدن مقاوم می شوند.

از ورق های گالوانیزه برای تولید ورق گالوانیزه ذوزنقه ای که دارای عرض ۱۰۰ تا  125 سانتی متر است استفاده می شود و زمان تولید این محصول بین ۲ تا ۴۸ ساعت می باشد.

ورق آهن

ورق آهن آلیاژی است که پایه آن آهن می باشد. این محصول شامل مواد مختلفی است و در صنایع مختلفی کابرد دارد. ورق آهن از انواع مختلفی تشکیل می شود که هر کدام از انواع این کالا در بخش‌ های مختلفی از صنایع استفاده می شوند.

لازم است بدانید به شکل دهی فولاد، نورد گفته می‌ شود. عموما ورق به دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید می‌ شود. نورد با عبور فولاد در دمای مشخص از میان تعدادی غلتک انجام می‌ شود. اکثر مقاطع فولادی، مانند تیرآهن، نبشی، سپری و ورق با نورد سرد و گرم تولید می‌ شوند. معمولا تشخیص و شناسایی ورق گرم و سرد، برای مصرف کنندگان دغدغه ساز است.

ورق گالوانیزه چیست ؟

ورق گالوانیزه به ورق سرد (ورق روغنی) گفته می شود که با روی پوشانیده شود. فلزات بعد از عمل گالوانیزه شدن حتی اگر پوشش روی آن شکسته شوند زنگ نخواهد زد. برای ایجاد ورق گالوانیزه، بین آهن و روی، پیلی الکتروشیمیایی تشکیل می‌شود که در آن روی به عنوان آند و آهن به عنوان کاتد به کار می رود. روی چون از آهن فلزی فعالترودارای پتانسیل احیای کمتری است و در نتیجه پتانسیل اکسید بیشتری دارد در آند اکسید می شود.

از آنجایی که زنگ زدن آهن فقط در حضور اکسیژن و آب صورت می‌گیرد به طوریکه در جایی بر سطح جسم آهنی، اکسایش آهن انجام شده و آند را تشکیل می‌دهد و در جایی دیگر سطح آن جسم که O۲ و H۲O وجود دارد، کاهش یافته و کاتد ایجاد شده و در نتیجه ایجاد یک سلول ولتایی یابه عبارتی پیل ولتایی یا الکتروشیمیایی بسیار کوچک تشکیل می شود. الکترونهای تولید شده در ناحیه آندی در میان آهن بسوی ناحیه کاتدی حرکت می‌کند.

از آنجایی که زنگ زدگی با تاثیر از رطوبت و عوامل محیطی از جمله آب و اکسیژن افزایش می یابد واین زنگ زدگی به شکل حبابهای در سطح فلز ظاهر می شوند، با تداوم مجاورت با رطوبت حبابهای ناشی از زنگ زدگی سریعاً رشد کرده و زمانی که این حباب ها می ترکند ، آثار زنگ زدگی بر سطح آهن پدیدار می شود و نیاز به ترمیم دارد.

گالوانیزه کردن فرایندی است که پوششی از یک سری لایه های آلیاژی روی- آهن در اندازه های مولکولی ایجاد شده، که این لایه بصورت متالورژیکی به سطح ورق می چسبد و مانع از پیشروی سریع فرایند زنگ زدگی شده و منجر به محافظت آهن و فولاد در برابر خوردگی می شود.

روش های گالوانیزه

روش های گالوانیزه عبارتند از:

  • گالوانیزاسیون گرم(Hot dip galvanizing)
  • آبکاری روی(Zinc plating) :روش الکتروشیمیایی
  • پاشش مکانیکی روی (Sheradising): روش گرمایش پودر روی در درام
  • پاشش گرمائی روی(Zinc spray): روش پاشش گرد روی از طریق گرمای سوختن
  • پوشش با رنگ های غنی از روی (Zinc rich paint)
  • ورق گالوانیزه و کاربرد آن در صنایع + روش های تولید

    برای آشنایی کامل با ورق گالوانیزه باید ابتدا تعریفی از آن داشته باشیم. ورق گالوانیزه در واقع ورق های فولادی با پوشش محافظ ویژه هستند.

     

    امروزه صنعت ساختمان سازی با پیشرفت فراوانی همراه بوده که ورق فولادی  به پیشرفت آن کمک کردند از این رو همانطور که میبینید هر روز ساخت و سازهای مدرن و چنین پیشرفته‌ ای  در جهان ایجاد می‌شود.

     

    یکی از دلایل عمده گسترش ساخت و سازها استفاده از مصالح مطمئن و با کیفیت است یکی از مهمترین و قابل اطمینان ترین مصالح که در اکثر ساخت و سازها به کار گرفته می‌شود ورق گالوانیزه است.

    ورق گالوانیز چیست؟

    اشاره کوچکی به چیستی ورق گالوانیزه شد اینکه ورقی فولادی معمولی با یک لایه محافظ از جنس رویی است که آن را در برابر نفوذ هر گونه رطوبت و قرار گرفتن در فضای باز و هوا مقاوم می سازد. چنین روکش محافظی را تنها می توان در یک یا هر دو طرف یک ورق فولادی اعمال نمود بته نکته‌ای که جالب است بدانید این است که محافظ و ضخامت پوشش آن با توجه به کاربری ورق گالوانیزه و همچنین میزان رطوبت مورد انتظا محیط متفاوت میباشد.

    ورق گالوانیزه نیز به مانند سایر مصالح و محصولات فولادی از انواع مختلفی  برخوردار است که شامل ورق گالوانیزه آهنی  و ورق گالوانیزه فولادی ست.

    ورق گالوانیزه آهنی همان آهن پوشش داده شده با فلز روی را گویند و ورق گالوانیزه فولادی همان فولاد پوشش داده شده با فلز روی است.

     ورق گالوانیزه چگونه تولید میشود؟

    یکی از موضوعات مهم و جذاب در رابطه با ورق گالوانیزه روش های تولید انواع این ورق است. به منظور اینکه بدانید گالوانیزه چگونه تولید می شود ابتدا باید بدانید که گالوانیزه کردن چیست. گالوانیزه کردن به روش زیر صورت می پذیرد که هر مورد را به اختصار برایتان شرح داده ایم.

    روش گالوانیک

    روش گالوانیک به فرایند اعمال فلز روی بر سطح فولاد یا آهن با به کارگیری از محلول الکترونیک را گویند.

    گالوانیزه شدن با به کارگیری دمای بالا

    اگر بخواهیم در رابطه با این روش صحبت کنیم باید بگوییم که این روش پوشش دادن یک فلز مثل آهنگ یا فولاد با یک لایه از جنس رویی به وسیله فر و بردن محصول در حمام از روی مذاب با دمای حدود ۴۶۰ درجه سانتی گراد می باشد

     گالوانیزه با به کارگیری حرارت پایین

    روش گالوانیزه با استفاده از حرارت پایین  پوشش یک سطح فلز با یک ترکیب ویژه حاوی پودر روی را گویند.

     روش گالوانیزه کردن 

    این روش یکی دیگر از روش های گالوانیزه کردن است که استفاده از پودر روی دمای بالا از ۳۰۰ تا ۴۵۰ درجه سانتی گراد  یا بخار روی با دمای ۸۰۰ تا ۹۰۰ درجه سانتیگراد را شامل می شود.

    گالوانیزه با پوشش روی

    در این روش برای گالوانیزه کردن سرد همان فرایند گرده افشانی فولاد و یا آهن با روی به وسیله یک اسلحه فنی انجام می شود.

    گالوانیزه پویا گازی

    این روش پوشش روی با بکارگیری از جریان جت مافوق صوت و روی سطح فلز قرار می گیرد.

    طبقه بندی ورق های گالوانیزه چگونه است و از چه ویژگی های ورق گالوانیزه برای تشخیص آن استفاده می کنند؟

    استانداردهای طبقه بندی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. اما معمولاً به عنوان بخشی از الزامات فنی محصولات گالوانیزه، در تمامی این استانداردها، برند و مجموعه سایزها مشخص می شود. ویژگی های اصلی طبقه بندی ورق های گالوانیزه عبارتند از:

    • استفاده ویژه (پروفایل، ساخت سازه های فلزی، لوله و …)
    • ترکیب شیمیایی مواد پوشش (روی خالص، یا آلیاژهایی مانند روی-آهن-روی، آلومینیوم-آلومینیوم روی-روی، منیزیم و غیره)
    • ضخامت و وزن پوشش محافظ گالوانیز
    خرید ورق آهن
نوشته دیگر :   انتخاب و خرید لوازم جهیزیه و عروس