حضور داوران تکراری و درخواست دریافت روزانه ۱.۵ میلیون تومن از طرف بازیگر نقش ستایش واسه حضور در جشنواره، ازجمله اتفاقات و حاشیه های دومین جشنواره تئاتر شهروند سقز به حساب می رود.

 

شهر سقز واسه دومین سال متوالی بود که جشنواره ای به نام شهروند رو در دل خود جای می داد؛ جشنواره ای که از همون اول به ساکن به صورت کشوری برگزار شده و به نظر می رسد در این بخش دچار نقصه، چون سقز از نظر امکانات میزبانی دارای ضعفه. پس بهتر بود تا این جشنواره چند دوره به صورت استانی برگزار می شد تا مسئولین این شهرستان مشکل ها و ضعف های موجود رو شناسایی و پس از برطرف کردن اون جشنواره ای لایق شأن استان کردستان برگزار کنن.

اما در دوره های آینده جشنواره های شهروندی سقز و لاهیجان پتانسیل توانایی پیوستن به جشنواره مریوان رو در سطح کشور دارن.

  هیئت داوران جشنواره ها گرفتار به مریضی تکرار هستن
این روزا در جشنواره های جور واجور به خصوص تئاتر خیابانی ترکیب هیئت داوران تعدادی نام محدوده، این موضوع باعث شده تا برگزیدگان و یا بهتر بگم سلیقه ها دور یه محور خاص بچرخد.
مرکز هنرهای نمایشی و دفتر تئاتر خیابانی وظیفه داره از جوانان خوش فکر و ایده پرداز که در تئاتر هم کم نیستن، استفاده کنه؛ حتی شاید داوران با سابقه تئاتر، آموزش های لازم رو در این مورد به هنرمندان جدیدی که قصد ورود به این بخش رو دارن، بدن.

  نقطه مثبت جشنواره شهروند سقز کارگاه آموزشی بود
تئاتر خیابانی طی دو سال گذشته بیشتر از قبل روش زوم شده و هنرمندان این میدون با فعالیت های خود تلاش بر رونق بخشیدن به اون هستن تا به جایگاه اصلی خود برسن اما در این راه ضعف آموزش با در نظر گرفتن کیفیت بعضی آثار مشخصه. گروه های موفق هم در تئاتر خیابانی داشته های خود رو بر اثر تجربه های فراوون به دست آوردن. در دومین جشنواره تئاتر شهروند سقز برگزاری ورکشاپ های آموزشی بوسیله اساتیدی مثل قطب الدین صادقی، عبدالحی شماسی و … جزء نکات مثبت و قابل توجه حساب می شه. نکته مثبت دیگه این جشنواره راه اندازی سومین کارگاه آموزش تئاتر خیابانی در شهر سقز بود.

  رقابت ناسالم میزبان های جشنواره ، تئاتر خیابانی رو به بی راه س می برد
جشنواره هایی که در طول سال با محوریت تئاتر خیابانی برگزار می شن، در حال افزایش هستن. این بیان کننده اون هستش که اهمیت تئاتر خیابانی بیشتر از گذشته در جامعه احساس می شه اما این وسط نکته ای منفی هست و اونم اینه که به دلیل اینکه شهرهای جور واجور در کشور میزبانی این جشنواره ها رو رو دوش دارن، معمولا آدمایی در گفت وگوهای عمومی به تخریب شهرها و جشنواره های دیگه می پردازند.
در حالی که می توان این رقابت ناسالم رو با چگونگی برگزاری و ارتقای کیفیت آثار هر جشنواره به رقابتی سالم تبدیل کرد. در واقع هیچ جشنواره ای نباید در اندیشه کسب جایگاه و اعتبار جشنواره ای دیگه باشه، بلکه نیازه تا با به کار گیری تجربیات بنیان گذاران و برگزارکنندگان دیگه جشنوار ه ها زمینه ای رو جفت و جور کنن که هر نقطه از کشور ایران صاحب یه جشنواره معتبر شه.

  حواشی جشنواره تئاتر شهروند سقز
در سطح شهر سقز در کنار بنرهای جشنواره که روی اون ها تصاویر هیئت داوران نام آشنای تئاتر ایران نصب شده بود، تصویر یه بازیگر به نام «نرگس محمدی» – بازیگر سریال ستایش – به عنوان مهمون خاص جای گرفته بود. رابطه معنایی حضور این بازیگر تلویزیونی با جشنواره سراسری تئاتر مشخص نیس اما نکته قابل توجه اینه که پس از اینکه این بازیگر تلویزیونی بنا به هر دلیلی نتونست در جشنواره شهروند سقز حضور پیدا کنه، در اولین شماره بولتن جشنواره در بخش حاشیه، مطلبی منتشر شد که انگار «نرگس محمدی» واسه هر روز حضور در این جشنواره درخواست دستمزد یا هدیه ای ۱.۵ میلیون تومانی کرده بود. با توجه برگزاری چهار روزه جشنواره، اگه این بازیگر در جشنواره حضور پیدا می کرد، مبلغی بالغ بر ۶ میلیون تومن دریافت می کرد. این مبلغ برابر سقف دستمزد اجرای عمومی چهار نمایش خیابانی در شهرستان ها و دو نمایش خیابانی در تهرانه.

هم اینکه دو نمایش «داستانک» به کارگردانی امیرحسین شفیعی و عروسک های بزرگ الجثه به سرپرستی زهرا جعفری هم در این دوره اجرا شدن که نام اون ها نه فقط در جدول اجراهای جشنواره حضور نداشت بلکه انگار در آخرین لحظات به این جشنواره ملحق شدن که این هم نشون دهنده بی نظمی برگزار کنندگان جشنواره و دفتر تئاتر خیابانیه.

 حضور جشنواره شهروند سقز در تقویم رسمی جشنواره های ارشاد
در مراسم اختتامیه این دوره علاوه بر معرفی برگزیدگان جشنواره، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی از حضور جشنواره تئاتر شهروند در جدول جشنواره های رسمی وزارت ارشاد خبر داد.

حواشی جشنواره تئاتر سریال ستایش

مدیر کل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *