پله؛ پادشاه فوتبال جهان

دنیای مستطیل سبز، مثل رینگ بوکس که تنها یه اسطوره به نام محمد علی کلی فقید داشت، تنها یه اسطوره داشته و داره و اون نه کریس رونالدوه و نه لیونل مسی و نه حتی مارادونا. اون فقط فردی به نام Pele هست که از ایشون به عنوان پادشاه فوتبال جهان نام می برن. گزارش امروز سرویس ورزشی ما نگاهی داشته با زندگی این اسطوره فوتبال در قرن بیستم. با ما همراه باشین.

(تصویر سمت راست: پله در کنار همسر اولش Rosemeir در سال ۱۹۶۶ و تصویر سمت چپ: پله و تولد فرزندش  Celeste  در کنار همسرش Assisira)

مستطیل سبز، تنها محیطی واسه بازی فوتبال نیس.

از اوایل قرن بیستم میلادی که فوتبال از سرزمین آنگلوساکسونا به دنیا معرفی شد و بیشتر از یه قرن از گسترش اون میگذره، فوتبال به عنوان بخشی از زندگی روزمره میلیونا نفر در سراسر جهان تبدیل شده.
خیلیا با فوتبال زندگی می کنن و با فوتبال می میرن. خیلیا با فوتبال درآمدای نجومی دارن و خیلیا از کنار فوتبال، به تبلیغات و بازاریابی و معرفی کالاا و خدمات خود می پردازن. خیلیا واسه فوتبال، صدها مقاله و کتاب و ویدیو و مستند و فیلم و تئاتر طراحی و تولید کردن و بعضی از چهره های این ورزش پر طرفدار، از سلبریتیای همه دوران تاریخ معاصر شدن.

فوتبال، بخشی از فرهنگ بیشتر و حتی بخش جدانشدنی از زندگی لاکچری بازه ها و سلبریتی‌ها در سراسر دنیا هستش.
فوتبال، فقط ورزش افراد عادی جامعه نیس، بلکه امروزه میلیاردرهای جهان، از این ورزش به عنوان رسانه ای موثر استفاده می کنن. آبراموویچ، مالک میلیاردر چلسی و سیلویو برلوسکونینخست وزیر اسبق و جنجالی ایتالیا و صاحب امتیاز اسبق باشگاه میلان، یکی از بزرگان دنیای سیاست و ورزش هستن که درآمدای نجومی از باشگاه های زیر نظر خود در اختیار دارن. در واقع، فوتبال واسه این افراد، تبدیل به رسانه ای پر قدرت واسه قدرت نمایی شده.

هر چند ماموریت بازی جوانمردانه (Fair Play) به وسیله فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA) همیشه مورد تاکید تو یه قرن گذشته قرار گرفته، اما بدیش اینه هنوز که ۱۶ سال از شروع قرن رویایی بیست و یکم میگذره، تماشاگر درگیریای شدید و بعضی وقتا خونینی بین هواداران تیمای باشگاهی فوتبال به خصوص طرفداران تیمای ملی هستیم که خرده حسابای فرهنگی قومی و ملی رو در سرزمین فوتبال تسویه می کنن و بعضی وقتا جدالای خونین و مرگباری هم رقم می خوره.

(یکی از نمادی ترین تصاویر تاریخ ورزش جهان که به دوش کشیده شدن پله پس از قهرمانی برزیل در رقابتای جام جهانی فوتبال رو نشون می داد)

نمونه این برخوردها، نزاعای خونینی هست که در جریان رقابتای فوتبال EURO 2016 در فرانسه اتفاق افتاد و هر روز تماشاگر درگیری هواداران تیمای ملی کشورای جور واجور شرکت کننده در این رقابت فوتبالی مهم دنیا (مثل انگلیس و روسیه) با همدیگه بودیم. نزاعایی که حالا، دامنه اون روی سکوای استادیومای فوتبال کشیده شده و به نظر می رسه، فوتبال امروز دنیا دیگه تنها یه ورزش معمولی نیس و باید از اون به عنوان اسلاح ای رسانه و قدرت تبلیغاتی در اختیار برنده ها و سیاستمداران یاد کرد.

(دو اسطوره تو یه قاب- محمد علی کلی، اسطوره بوکس سنگین وزن جهان در کنار پله، اسطوره مستطیل سبز)

 

فوتبال، دنیایی بالاتر از مرزها

 

به هر حال، دنیای سرزمین مستطیل سبز، دنیایی بالاتر از مرزها و ایدئولوژیا و زبانا و روند حاکم بر دنیای سیاست و دیپلماسیه و باید فوتبال رو به عنوان یه بازی با نشاط و گروهی، هم اونقدر روی سبزهای قشنگتر، نگهداشت. دعواهای ورزشکاران در داخل سرزمین مستطیل سبز، بعضی وقتا لحظه های تند و خشن و تاسف بیاری رو خلق می کنه که ما در ۲۰ سال گذشته، نمونه هایی از این صحنه ها رو چه در میدون باشگاهی خودمون و چه در میدون بین المللی و حتی در رقابتای جام جهانی مشاهده کردیم.

گویی، فقط فضا و راه و روش عمل شده و همون گلادیاتورایی که روزگاری در کلوزئوم شهر رم ایتالیا به جون هم می افتادن و هزاران نفر واسه دیدن نزاع گلادیاتورها به این مجموعه بسته وارد می شدن، حالا در مستطیل سبز در حال وقوع هست.
۲۲ نفر بدون توجه به حضور داور و میلیونا چشمی که اونا رو به صورت زنده می بینه، بعضی وقتا به جون هم می افتن و لحظات ناراحت کننده و دردناکی رو به تصویر میکشن.

نگفته پیداست که در روزگار امروز که حقوقای میلیون دلاری و پشتیبانی اسپانسرای معروف قوی از بازیکنان و استادیوما و تیمای ورزشی صورت میگیره، انتظارها از بازیکنان و تیمای فوتبال بسیار زیاد شده و امتیاز و پول، جای همه چیز رو گرفته و کم تر در خیلی از کشورای دنیا تماشاگر بازی قشنگتر هم چون روالی که در اواسط قرن بیستم تماشاگر بودیم، هستیم.
به هر حال، فوتبال امروز دنیا رو پول می سازه و بزرگان امروز، بعضی وقتا با حمایتای مالی هر روز مطرح تر می شن.

(تصویری از کلکسیون کاریکاتورایی که در چند سال گذشته درباره پادشاه فوتبال جهان کشیده شده)

حالا با این اوصاف، می خوایم از روزگاری صحبت کنیم که فوتبال، بیشتر از پول و امتیاز، یه عشق بود و بازیکنان و مردم، عاشقانه و آگاهانه به تماشای فوتبال مشغول می پرداختن. فوتبالی که اسطوره ساز و اسطوره پرور بود و این اسطوره ها ، ماورای مرزها قرار می گرفتن. یکی از اسطوره های بی چون و چرای مستطیل سبز رو باید فردی از سرزمین فوتبال دوست برزیل دونست. جایی که مردم واسه فوتبال، همونجوریکه هندیا واسه بالیوود و سینما می میرن و زنده می شن، زندگی می کنن و بخشی از سبک زندگی اونا رو فوتبال تشکیل میده.

ظرف ۴ دهه گذشته، خیلی از بزرگان فوتبال جهان از کشور فوتبال خیز و شکر و قهوه برزیل برخواسته ان. از دکتر سوکراتس و پله گرفته تا روماریو و رونالدو و رونالدینهو تا همین نیمار (مهاجم بارسلونا)، همه بخشی از تاریخ پر فراز و نشیب فوتبال جهان هستن که لحظات خاطره انگیزی رو واسه نوستالژی بازه های سرزمین سبز رقم زدن.

این تنها بازیکنان فوتبال برزیلی نبودن که تاریخ ساز شدن و نامشون بر سر زبانا افتاد. مربیان و کادر فنی تیمای فوتبال این کشور در رقابتای جور واجور جهانی هم، مورد توجه قرار گرفتن که لوییس فیلیپه اسکولاری، مربی سر شناس برزیل، تنها مشتی نمونه خرواره!

(تصویر پست توییتری پله قبل از برگزاری رقابتای جام جهانی ۲۰۱۴ در برزیل )

پله تنهای سلبریتی دنیای فوتبال هست که در فیس بوک و اینستاگرام نیس و تنها اکانتی در توییتر داره که فالورهایش بسیاری هم در اختیار داره.
ایشون رو در نشانی اینترنتی به نشانی https://twitter.com/Pele دنبال کنین.

پله، اسطوره نیمه اول قرن بیستم

پله، اسطوره ای از نیمه اول قرن بیستمه. قرنی که در بین قرون گذشته، قرنی تاریخ ساز واسه تاریخ بشر از نظر سیاسی بوده.
قرنی که تماشاگر دو جنگ جهانی بزرگ تاریخ بودیم و ده ها میلیون نفر به خاک و خون کشیده شد.
قرنی که تماشاگر ظهور خونخواران معاصری چون آدولف هیتلر بودیم. در روزگار سختی و جنگ و خون، این فوتبال بود که نگاه ها رو از نفرت و کینه دور می کرد و حتی در روزگار سخت دهه سی و چهل میلادی، مردم رو با سرزمین سبزها، پیوند می داد.

(تصویر موسوم به Pele Bicycle Kick که پله در جام جهانی در مقابل بلژیک انجام داد)

(تصویری که تاریخی شد و پله خاطرات خیلی از اون حرکت حیرت زدگی ساز داره)

در روزگاری که فوتبال، عشق واقعی بود و صحبتی از رقمای چند میلیون دلاری واسه چند بازی در میان بازیکنان سرشناس در لیگا و تیمای ملی فوتبال دنیا نبود، اسطوره ای پس از جنگ جهانی دوم وارد دنیای فوتبال شد که چشمون همه رو خیره کرد و هم چون جادوگری در مستطیل سبز، حیرت زدگی ساز شد.
پله، بازیکن مشکی پوست برزیل، فردی تاریخ ساز واسه این کشوره. خیلیا برزیل رو با پله می شناسن، همونجوریکه آرژانتین رو با مارادونا و پرتغال رو با کریس رونالدو و اوزه بیو!

(تصویر یکی از گلای سرنوشت ساز پله در جریان رقابتای جام جهانی در مقابل تیم ملی ایتالیا)

فوتبالیستای سلبریتی، هم چون سیاست مداران و بزرگان دنیای هنر و فرهنگ یه کشور، جریان ساز و تاریخ ساز هستن و جای تعجب نداره که خیلی از کشورای کم تر شناخته شده در دنیای امروزی رو با تیمای باشگاهی یا فوتبالیستای اون می شناسیم. به هر حال، پله، مردی خوش برخورد و خوشحال و فعال از برزیل، دنیای فوتبال رو عوض کرد و با برزیل، صاحب همیشگی جام ژول ریمه شد.

پله کیست؟

 

 

پله، اسطوره برزیلیا، کسی که نام برزیل رو در دنیا بر سر زبانا انداخت و دلیل شد خیلیا برزیل پرتغالی زبون رو در آمریکای جنوبی بشناسن، قبلا گفته بود که من پادشاه فوتبال هستم و لیونل مسی شاهزاده اون. اون، تازگیا به عنوان پادشاه فوتبال برزیل، از طرف توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک مدال افتخار گرفت. پله قبلا به وسیله کمیته IOC، عنوان ورزشکار قرن بیستم (Athlete of the Century) رو کسب کرده بود.

(کاریکاتوری از پله، پادشاه فوتبال جهان- اثری از ایران کارتون)

این فوتبالیست ۷۵ ساله در دوران بازیگری ‌اش هیچ وقت در المپیک حضور نداشته، اما توماس باخ اعلام کرد پله مستحق این افتخاره چون که نمادهای جنبش المپیک یعنی دوستی، احترام و خوبی رو در خود داره.
پله اسطوره فوتبال جهان هم گفت: ما الان در شرایط سخت سیاسی در برزیل قرار داریم. به یاد می‌آورم وقتی در سال ۱۹۵۸، ۱۷ ساله بودم واسه اولین بار در جام جهانی در سوئد شرکت کردم. اون زمان بود که فهمیدم هیچکی درباره برزیل نمی‌دونه و من از فوتبال تشکر می‌کنم که باعث شناخته شدن برزیل در جهان شد.

بعضی شماره ها در دنیای ورزش تاریخی می شن.

شماره ۱۴ که یادآور هنرنماییای اسطوره فوتبال جهان و هلند، یوهان کرویف فقیده. اما شماره ۱۰ در دنیای فوتبال، همه رو یاد ۲ نام تاریخ ساز میندازه. دیه گو آرماندو مارادونا، اسطوره فوتبال آرژانتینیا و پله از برزیل، اسطوره همه دوران. شماره ۱۰ در فوتبال، عددی نوستالژی واسه خیلی هاست. خیلیا عاشق عدد ۱۰ هستن. اسطوره حال آرژانتین ، لیونل مسی و سرمربی الان رئال مادرید، زین الدین زیدان هم عدد ۱۰ رو بر تن داشت.

(تصویر ۹ بازیکن سرشناس فوتبال جهان که با شماره ۱۰ حیرت زدگی ساز شدن)

اما پله ، نام واقعیش خیلی سخت هست.
نامی که عادل فردوسی پور وقتی که در برنامه مسابقه هفته که ۵ شنبه ها در دهه شصت شمسی از شبکه اول سیما پخش می شد به عنوان شرکت کننده حضور یافت، نام ایشون رو در مقابل مرحوم منوچهر نوذری بر زبون آورد و تشویق این مجری صاحب نام رادیو و تلویزیون ایران رو برانگیخت.

(وقتی پله کوچیک بود)

ادسون آرانتس دو ناسیمنتو (به پرتغالی: Edson Arantes do Nascimento) ملقّب به پله (Pelé) (زادهٔ ۲۳ اکتبر ۱۹۴۰ برابر ۱ آبان ۱۳۱۹ ) در ترس کوراسائویس (Três Corações). پله در دوران بازیکنی خود سه جام جهانی رو بدست آورد و رکوردهای بسیاری رو شکست. اون در گروه معدود بازیکنانی بود که در طول بازیگری، بیشتر از هزار و دویست و هشتاد گل رو در هزار و سیصد و شصت بازی به ثمر رساند. پله همیشه گفته بود که عاشق کربوهیدراتا در رژیم غذایی خوده به دلیل اون که مجبوره در هر بازی بیشتر از ۲۰ کیلومتر بدود.

نوشته دیگر :   راهنمای ثبت‌نام کنکور کاردانی به کارشناسی سال ۹۸

 

(پله در سن ۱۵ سالگی)

 

پله، عموماً به عنوان بزرگ ‌ترین بازیکن تاریخ جهان فوتبال شناخته می ‌شه. اون ضمن مهارت بازی به عنوان هافبک یا مهاجم، مهارت کامل بازی با هر دو پا رو داشت. تموم‌کننده ‌ای قهار بود، دریبل ‌زنی بی‌ مثل و پاسوری به یاد موندنی. اون حتی به عنوان یه فوروارد تکل‌زن قهاری هم بود. سرعت، قدرت و دقت شوت اون از معروف ‌ترین ویژگی‌ هاش هستن که در فیلمای بازی هاش و حتی در هنرنمایی اون در فیلم “فرار به طرف پیروزی” میشه دید.

(خونه ای که پله در اون متولد شده بود، در سال ۲۰۱۲ میلادی به موزه تبدیل شده در زمان خانوم لیما روسف رییس جمهور وقت برزیل )

پله در دوران حرفه‌ای خود در چهار جام جهانی بازی کرد و موفق به کسب ۳ جام جهانی (۱۹۶۲، ۱۹۵۸ و ۱۹۷۰) شد.
در جام‌جهانی ۱۹۵۸ سوئد اون با ۱۷ سال سن جوانترین بازیکن برزیل بود و موفق شد با گلزنی در فینال برزیل رو قهرمون جهان کنه.
در جام جهانی ۱۹۶۲ در دومین بازی برزیل برابر چکسلواکی زخمی شد و نتونست برزیل رو در دیدارهای بعدی همراهی کنه.

در جام جهانی ۱۹۶۶ هم مصدومیت باعث شد تا فقط در دو بازی واسه برزیل بازی کنه و برزیل این بار در همون مرحلهٔ گروهی حذف شد؛ ولی در جام جهانی ۱۹۷۰ با قدرت برگشت و با گلزنی در فینال برابر ایتالیا علاوه بر کسب جام قهرمانی یکی از یدونه و توک بازیکنانی شد که در دو فینال جام جهانی گلزنی کرده‌ان. اون موفق شد در چهار دوره پشت سر هم جام جهانی گلزنی کنه.

بازیکن صد و هفتاد و سه سانتی برزیل، یه چهره کاریزماتیک در مستطیل سبز و محبوب واسه طرفداران فوتبال و به طور کل ورزش در سراسر جهان هستش.
تقریبا مثل نقشی که محمد علی کلی در جریان مبارزان در داخل و بیرون رینگ در اختیار داشت.

ازدواجای پله

(تصویر پله و رزماری، اولین همسر ایشون در سال ۱۹۶۶ میلادی در کتار مادر پله)

(تصویر ازدواج مشکی و سفید: پله در کنار اولین همسرش رزماری در روز عروسی در سال ۱۹۶۶)

این شخصیت مشهور هفتاد و پنج ساله برزیلی، تا کنون سه باز ازدواج کرده. اولین بار با Rosemari Dos Reis در سال ۱۹۶۶ میلادی ازدواج کرد که سال ۱۹۸۲ ، یعنی یه سال پس از نمایش فیلم فرار به طرف پیروزی، از اون جدا شد.

(تصویر پله و رزماری، اولین همسرش در کنار تخت بیمارستان، تولد اولین فرزندشون رو جشن گرفتن)

(پله و رزماری قبل از تولد اولین بچه دختری خود، لباسا و عروسکایی رو واسه این مهمون کوچولو در دهه هفتاد میلادی در خونه خود روی یه کاناپه آبی رنگ در حال تدارک بودن)

(تصویر Kelly اولین بچه دختری پله از اولین همسرش در ۲ سالگی که اونو در اتاق پله با کلکسیونی از مدالا و جاما میبینیم)

در سال ۱۹۹۴ میلادی با Assiria Lemos Seixas که روان شناسی و خواننده موسیقی کلیسا بود ازدواج کرد که این ازدواج ۱۴ سال دووم داشت.

(تصویر پله و همسر دومش در سال ۱۹۹۴ میلادی)

پله از سال ۲۰۱۴ تا کنون در کنار یعنی Marcia Aoki که زنی چهل و یه ساله با نژاد برزیلی و ژاپنیه و وارد کننده لوازم پزشکی می  باشه، ازدواج کرد.
می گن که پله ایشون رو از سال ۱۹۸۰ میلادی  در نیویورک به این سو می‌شناسد و با ایشون از سال ۲۰۱۰ میلادی در رابطه بوده.
پله در جریان ازدواجای سه گانه خود، صاحب ۳ دختر و ۳ پسر شد.

(تصویر پله با همسر سومش درحال مصاحبه با رسانه ها تو یه مهمانی خانوادگی در برزیل)

(تصویر پله در کنار همسر سومش و جمعی از فعالان مد و لباس برزیل در سال ۲۰۱۰)

(تصویر پله با همسر سومش در شهر سائوپائولو برزیل)

پله و سیاست

پله با سیاسیون زیادی فوتبال بازی کرده و در تعامل بوده و هنوزم همینطوره.

(تصویر توپ بازی پله با کت و شلوار سفید رنگ با جرارد فورد، سی و هشتمین رییس جمهور آمریکا)

(تصویر توپ بازی پله با گرهارد شرودر صدراعظم اسبق آلمان)

در سال ۲۰۱۳ میلادی در جریان داغ شدن اعتراضات سیاسی مردم به دولت برزیل، پله از مردم خواست که اعتراضات رو از یاد ببرن ‌و به جای اون از تیم ملی فوتبال این کشور پشتیبانی کنن. البته پله چند سال قبلش هم به واسطه اظهارات سیاسی اش درباره زندانیان سیاسی این کشور به وسیله مقامات برزیلی تحت پیگرد قرار گرفت. در سال ۲۰۱۴ میلادی، Edinho که یکی از فرزندان ارشد پله س، به جرم پول شویی و خرید و فروش مواد مخدر، به سی و سه سال زندان محکوم شد.
پله بچه خود رو کاتولیک خونده بود. اون پس از یه مدت از زندان آزاد شد.

(پله- اسطوره فوتبال جهان در کنار ادینهو پسر ارشدش که به ۳۳ سال زندان محکوم شده بود)

پله پس از دوران بازیگری خود، به وسیله فرناندو کاردوسو، رییس جمهور اسبق برزیل به عنوان وزیر فوق العاده واسه امور ورزش انتخاب شد و در سال ۱۹۹۵ میلادی، به عنوان سفیر صلح یونسکو انتخاب شد.

(پله سفیر صلح یونیسف در کنار سب بلاتر رییس اسبق فیفا و کوفی عنان، دبیر کل اسبق سازمان ملل )

درزمان حضور پله به عنوان وزیر ورزش این کشور، تلاش زیادی واسه اصلاح قوانین جهت کم شدن اندازه فساد در فوتبال این کشور در دستور کار قرار داد که به عنوان قوانین پله (Pele Law)‌ معروف شد.
پله این مقام رو در سال ۲۰۰۱ میلادی به خاطر اتهامی جهت مشارکت ایشون در رسوایی مالی ترک کرد.
هر چند سندی مربوط به فعالیت ایشون در این رسوایی ارائه نشد.
اما واسه برکناری از عنوان سفیر یونیسف کفایت می کرد.

افتخارات پله

در سال ۱۹۹۷ میلادی، مدال افتخار ملکه الیزابت دوم رو تو یه مهمانی در کاخ باکینگهام گرفت. پله به طور عمومی، وزیر فوتبال این کشور، ریکاردو تکسرا رو به خاطر فسادای گسترده وقتی تلویزیون خصوصی پله اجازه شرکت در رقابتای جام جهانی ۱۹۹۴ میلادی رو پیدا نکرد، مورد انتقاد قرار داد. جنجالایی که پله در سال ۱۹۹۴ میلادی به پا کرد، دلیل شد که “ژئوهاوه لانژ” رییس فیفا، مانع از حضور پله در پروسهای مدیریت برگزاری جام جهانی ۱۹۹۴ در لاس وگاس آمریکا شه که به دنبال اون، این انتقادای رییس فیفا علیه پله دلیل شد که “هاوه لانژ” در انتخابات ریاست فیفا، با مشکل رو به رو شه.

پله در چند دهه گذشته، اتوبیوگرافیای زیادی رو از خود منتشر کرد و در فیلمای مستند بسیاری حضور یافت. اون در مراسم هنری و فرهنگی و ورزشی مختلفی حضور داشته که از جمله اون میشه به شرکت در یکصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس قدیمی ترین باشگاه فوتبال جهان یعنی شفیلد یونایتد انگلیس اشاره کرد.
یکی از عنوانایی که پله در سالای گذشته کسب کرده. در اوت ۲۰۱۰ میلادی در نیویوک واسه هدایت یه تیم در لیگ برتر فوتبال آمریکا موسوم به MLS‌ گرفت.

(پله در چند سال گذشته تلاش کرده تا در حراجیای جور واجور، مدالای خود رو به فروش برسونه و صرف کارای خیریه کنه و تا کنون ۳.۶ میلیون دلار از این راه درآمد بدست آورد)

شرکت در اجلاس گرسنگان المپیک تابستونی لندن ۲۰۱۲ که به وسیله دیوید کامرون، نخست وزیر این کشور ترتیب پیدا کرده بود یکی از فعالیتای ورزشی غیر فوتبالی پله هستش.  پله در اختتامیه المپیک لندن حضور یافت و پرچم برگزاری دور بعدی رقابتای المپیک که در شهر ریو برزیل برگزار می شه رو گرفت.

(پله روبروی دخترنخست وزیر انگلستان در اجلاس مقابله با گرسنگی در حاشیه المپیک ۲۰۱۲ لندن)

پله در سینما

پله در سال ۱۹۷۷ در فیلمی با عنوان Pele حضور یافت. اونو در این فیلم فوتبالیستای دهه شصت و هفتاد مانند مایکل چین همراهی می کرد.

خیلی از کسایی که فوتبال دوست نیستن و رقابتای فوتبال پله و خیلیای دیگه رو دنبال نمی کردن، این بازیکن سرشناس رو با فیلم “فرار به طرف پیروزی” به یاد دارن که به وسیله استودیو پارامونت در سال ۱۹۸۱ میلادی ساخته شد.
این فیلم در اون روزگار، بیشتر از بیست و هفت میلیون دلار فروش کرد.

(تصویر پوستر فیلم فرا به طرف پیروزی با هنر نمایی بابی مور، پله و سیلوستر استالونه)

این فیلم در واقع از جمله فیلمای فوتبالی جهان سینما بود که تونست بزرگان فوتبال جهان رو به دور خود جمع کرد و از راه فوتبال، دوستی مردم با بزرگان فوتبالیست رو در عصر نازیا به تصویر کشید. در اون فیلم ، پله در کنار بزرگانی چون بابی مور از انگلستان، جون واک از اسکاتلند و اسوالدو آردیلز از آرژانیتن، تو یه فیلم سینمایی اجرای نقش کرد و سیلوستر استالونه (رمبو معروف)، نقش یه هدایت کننده جریان فرار تعدادی از سربازانی (فوتبالیستایی) که در کمپ اسرای نازیا نگهداری می شدن، از داخل چاله ای در استخری که در رختکن ورزشکاه قرار داشت، درست کرد.

(نمایی از فیلم فرار به طرف پیروزی که بزرگان فوتبال دنیا (پله- بابی مور ) رو در نفش هنرپیشه در رقابتی با افسران نازی نشون میده)

در این فیلم تماشاگر بودیم که پله چیجوری هنر نمایی می کرد و حتی وقتی که بخاطر تکلای خشن آلمانیا، زخمی شد،‌ بازم با دست زخمی و باندپیچی شده، به هنرنماییای عجیب خود ادامه داد و بازی رو با همون قیچی دیدنی خود، به تساوی کشوند.

(تصویر قیچی تاریخی پله در فیلم فرار به طرف پیروزی محصول ۱۹۸۱ انگلستان)

پله در این فیلم هم ، هنر بزرگ خود رو به پرده نقره ای کشوند و خیلیا پله رو از این فیلم شناختند. فیلم فرار به طرف پیروزی رو باید یکی از مهم ترین فیلمای ورزشی تاریخ سینما دونست. فیلمی که تونست مردم رو به خاطر فوتبال به سینما بکشونه.

(تصویری از پله، پادشاه فوتبال جهان در پشت صحنه فیلم فرا به طرف پیروزی در سال ۱۹۸۱ میلادی)

زندگی خصوصی پله با فراز و نشیبای زیادی همراه بوده.
شکستای زیاد عشقی و مبارزات سیاسی و فعالیتای فرهنگی و هنری و اجتماعی گسترده در برزیل و بقیه نقاط جهان، زندگی این اسطوره مستطیل سبز رو بسیار عجیب و ماجراجویانه کرده. شاید پله، از جمله معدود شخصیتای سلبریتی زنده دنیا باشه که نسلای جور واجور و میلیاردها نفر با اون و هنرنمایی هاش در مستطیل سبز فوتبال از دهه چهل میلادی به این سو خاطرات زیادی دارن.

(تصویر کتاب مصور زندگی ورزشی و خصوصی Pele)

 

این بود بخشی از داستان باحال یه اسطوره . . .