با قطار و از دل جنگل به شمال سفر کنید

شهرهای شمالی کشور واسه خیلی از ما پایتخت‌نشین‌ها، جذاب ترین مقصد واسه سفرهای کوتاه بشمار میره چون میشه با پیمون سه تا ۴ ساعت، به یکی از شهرهای سرسبز و بسیار زیبای شمال کشور رسید و از تصاویر ساحل و جنگل به طور با هم لذت برد.

تقریبا بیشتر مسافران با ماشینای شخصی خود یا تاکسیای کرایه ای و اتوبوس این راه رو طی می کنن. اما شاید بد نباشه بدونین که از تهران به ساری، راه‌آهنی هست که بی‌شک زیباترین راه ریلی ایرانه. راهی پر پیچ و خم که از بین رشته‌کوه البرز و از روی پل‌های تاریخی ورسک و سه خط طلا می‌گذره و به جنگل‌های شمال می‌رسد.

تصاویر قشنگتر و عبور از بین دره‌ها، رودخانه‌ها، دره‎ها و تونل‎ها، این راه رو به تنهایی به مقصدی واسه گردشگری تبدیل کرده. جالبه بدونین که این راه ۹۵ تونل داره و تونل «گدوک» در مرتفع‌ترین نقطه با ۲۸۸۷ متر طول یکی از طولانی‌ترین تونل‌های راه بشمار میره.

این راه هم اینکه حدود ۱۵۰۰ پل داره که بزرگ‌ترین و معروف‌ترین پل این راه، پل «ورسک»است. سه پل موازی معروف به سه خط طلا هم در راه آهن تهران به گرگان واقع شده.

باید بدونین که واسه لذت بردن از زیباییای این راه لازمه در طول روز سفر کنین. البته،  سفر با قطارهای اتوبوسی حدود ۷ ساعت به طول می رسه.  اولین ایستگاه اصلی پس از تهران ورامینه. از ورامین به بعد قطار وارد کویر می‌شه و تا گرمسار از حاشیه شمالی کویر مرکزی ایران عبور می‌کنه. تصاویر این راه کویری و نیمه‌کویری هستن. در ایستگاه گرمسار، راه ریلی مشهد و مازندران از هم جدا می‌شه.

از گرمسار به بعد راه قطار رو به شماله و از کنار حبله رود بالا می‌رود. ایستگاه «سیمین‌دشت» در نزدیکی دهاتی به همین نام، سومین ایستگاه بعد از گرمساره. اگه می‌خواهید به دریاچه زیبای «آهَنَک» صعود کنین یا از غار اسپهبد خورشید دیدن کنین در این ایستگاه پیاده شید.

از ایستگاه گدوک به بعد، کوه‌های البرز میشه دید که به طور کامل سرسبز و پر از درخت، رود و چشمه هستن. فاصله میان فیروزکوه تا ورسک رو میشه زیباترین بخش راه این سفر دونست.

«سه خط طلا»ی معروف راه‌آهن ایران در همین‌جا یعنی در فاصله فیروزکوه تا ورسک قایب مشاهده س. خطوط راه‌آهن در فاصله ایستگاه‌های گدوک و ورسک کوه رو دور می‌زند و از بالای سر هم رد می‌شه و از دور مثل سه خط موازی به نظر می‌آیند.

پس از عبور از سه خط طلا، قطار به ورسک می رسه. پل معروف ورسک روی دره ورسک در منطقه سوادکوه ساخته شده.
پل با دهانه‌ای به طول ۶۶ متر و ارتفاع ۱۱۰ متر از ته دره، به وسیله مهندسان آلمانی و اتریشی و با تضمین ۷۰ ساله ساخته شد و در زمان جنگ جهانی دوم به پل پیروزی معروف شد.
بیشتر از ۷۰ ساله که هر روز قطارهای خط تهران-شمال از روی این پل ۸۶ متری عبور می‌کنن. پل ورسک در سال ۱۳۵۶ به ثبت ملی رسید و در کتاب گینس هم در بخش پل‌هایی با ارتفاع بیشتر از ۶۰ متر ثبت شده.

نوشته دیگر :   پله؛ پادشاه فوتبال جهان

خط آهن بعد از ورسک وارد منطقه سوادکوه می‌شه. کوه‎ها جنگلی‌تر و پوشش گیاهی فشرده‎تر می‌شن. پس از عبور از پل زیبای دوآب، به ایستگاه سوادکوه می‌رسد. قلعه کنگلو در دهاتی به همین نام، در نزدیکی این ایستگاه و بر فراز تپه‌ای قرار داره.

 

دوآب (سوادکوه)

 

ایستگاه بعدی «پل سفید» است. اگه می خواید به دریاچه شورمست برید باید در این ایستگاه از قطار پیاده شید. شورمست یکی از زیباترین دریاچه‎های االبرزه که در میان جنگل محدود شده.

ایستگاه بعدی «زیرآب» است و اگه در این ایستگاه پیاده شید می‌تونید به یکی از مقاصد پارک جنگلی «جوارم»، دریاچه سد البرز، برج «لاجیم» و آبشار«ولیلا» برید.

ایستگاه بعدی «شیرگاه» است و هرچه جلوتر برید جنگل‌ها فشرده‎تر می‌شن. در شیرگاه هم از روی یکی از پل‌های معروف راه‌آهن خواهید گذشت. «پل سرتپه»، در محله سرتپه شیرگاه قرار گرفته و مانند پل ورسک به ثبت ملی هم رسیده. شیرگاه رو که رد کنین به قائم‌شهر می‌رسید و از قائم‌شهر تا ساری هم راه زیادی نیس.

امروزه با جفت و جور شدن امکان خرید اینترنتی بلیط قطار، مسافران می‌تونن با مقایسه‌ی قیمت بلیط، ساعت حرکت و نوع قطار، بهترین گزینه رو واسه سفر خود انتخاب کنن و بخشی از نگرانی‌ های سفرهای خانوادگی یا کاری خود رو نابود کنن. واسه این منظور، پیشنهاد ما اینه که به سامانه‌های معتبر خرید آنلاین بلیط مثل سامانه‌ی علی بابا مراجعه کنین و از مجموعه جور واجور قطارها شامل قطار رجا، قطار فدک، قطار سفیر، قطار سبز، قطار غزال، قطار بنیاد و دیگه کارگزارن سفر ریلی در ایران، گزینه دلخواه خود رو در سریع‌ترین و آسون‌ترین روش جفت و جور و بخرین.