۱۲ عاملی که تأثیری منفی در قضاوت دیگران درباره شخصیت شما دارد

قضاوت در نگاه اول یا برداشت اولیه همون ذهنیتیه که در اولین دیدارمان با کسی، اون شخص نسبت به ما پیدا می کنه.
تحقیقات نشون میده برداشت اولیه ظرف ۷ ثانیه از دیدار به وجود میاد. اگه مصاحبه کاری داشته باشین، کارفرما می تونه در عرض ۳۰ ثانیه درباره استخدام شما تصمیم بگیره.
با دوری از اشتباهات رایجی که اثر منفی ای در برداشت اولیه بقیه از ما داره می تونیم احتمال پیدا کردن شغل، دوست، مشتری یا شریک زندگی رو بالا ببریم. در ادامه به حرکات و رفتارهایی می پردازیم که می تونه شما رو در نظر کسی که واسه اولین با اون ملاقات می کنین شخصی بی ادب، کسل، خودخواه و آزار دهنده نشون بده. از این اشتباهات دوری کنین و از ۷ ثانیه خود خوب استفاده ببرین.

 

 

۱- شل دست دادن

شل دست دادن می تونه برداشت اولیه بقیه از شما رو به کلی تخریب کنه.
طبق تحقیقات، کسایی که شل دست میدن از نظر بقیه آدمایی خجالتی، مضطرب، نه خیلی رک گو و بدون هر گونه توانایی ای هستن. اشتباه دیگه، زیاد نگه داشتن دست طرف مقابل موقع دست دادنه. اگه به دنبال موفقیت هستین، سفت اما نه بیشتر از ۲ ثانیه دست بدین.

۲- اشتباه بودن حالت دستا

وقتی می شینین به حالت دست هاتون حواستون باشه. می تونین دست هاتون رو پاهاتون بذارین اما اونا در جیب هاتون نذارین چون این احساس رو به وجود می آورد که چیزی رو مخفی می کنین. اگه دست هاتون رو روی میز بذارین، اونا رو خیلی سفت در هم قفل نکنین یا کف دستا رو روی میز نذارین چون باعث می شه شخص مصاحبه کننده تصور کنه می خواین اونو تحتِ کنترل خود درآرین.

هم اینکه، اگه دست هاتون رو روی میز بذارین و اونا رو بدون فشار در هم قفل کنین، این حرکت هم مناسبه اما یادتون باشه که این حالت در کشورای غربی قبول شده اما در ژاپن و هند این کار رو بی ادبی می دونن.

۳- جویدن آدامس

اگه کسی اولین بار شما رو در حال جویدن آدامس ببینه، ممکنه تصور کنه شما فردی بی تجربه، کودک صفت و تا حدی کلاس پایین هستین. جویدن آدامس اصلا مناسب مصاحبه های کاری نیس.
با این حال، در موقعیتایی که رسمیت کمتری دارن، جویدن آدامس معمولا باعث می شه افراد خودمونی تر و خوش برخوردتر به نظر برسن.

 

۴- دوری از رابطه چشمی

 

رابطه چشمی ابزاری قوی واسه ایجاد یه برداشت اولیه مناسبه. طبق تحقیقات، آدمایی که بین صحبت و گوش کردن به بقیه رابطه چشمی خود رو حفظ می کنن، بیشتر با اعتماد به نفس تر و باهوش تر به نظر می رسن. اما کسایی که از رابطه چشمی دوری می کنن، از نظر بقیه کمتر صمیمی و جذاب و بیشتر مضطرب هستن.

۵- بازی با موها

با اینکه طبق تحقیقات، زنان روزانه تا ۱۸ بار به موهاشون دست میزنن، بازی با موها می تونه تصور نادرستی در کسی که با اون صحبت می کنین بسازه. با اینکه این کار بعضی وقتا روشی واسه جلب توجه جنس مخالفه، اما این حرکت می تونه نشون دهنده نگرانی، عزت نفس پایین، اضطراب و ناراحت بودن باشه. بازی با موها به شکل زیاد و وسواس گونه حتی می تونه نشونه مشکل کنترل تکانه باشه (ناتوانی در مقاومت در برابر یه تکانه یا انگیزه که واسه خود یا بقیه خطرناک بوده و با احساس لذت بعد از تحقق اون همراه س).

 

۶- اشتباه بودن موضوع گفتگو

 

بعضی موضوعات هستن که کمکی به ایجاد یه برداشت اولیه خوب نمی کنن مثل صحبت از بیماریا، پول، مذهب، مدیران قبلی یا شریکای عاطفی قبلی، سیاست یا زندگی و مشکلات شخصی. تلاش کنین گفتگو رو فقط به خودتون معطوف نکنین و یادتون نره که به حرفای کسی که با اون صحبت می کنین هم گوش بدین.

نوشته دیگر :   راهنمای ثبت‌نام کنکور کاردانی به کارشناسی سال ۹۸

۷- تجاوز به فضای شخصی

فضای شخصی فاصله ایه که میان خود و شخص مقابل تون ایجاد می کنین. طبق تحقیقات، فضای شخصی چهار سطح داره.
فاصله شما و کسی که با اون تو یه جلسه رسمی ملاقات کردین باید حدود ۱ تا ۳/۵ متر باشه. اگه زیادتر از اندازه به شخص مقابل نزدیک شید، ممکنه سلطه جو به نظر برسین و از طرفی دیگه، اگز زیادتر از اندازه فاصله بگیرین این مسأله نشون دهنده بی علاقگی شما هستش.

 

۸- تولید صداهای آزار دهنده

 

هر صدایی که اشتباهیً و بدون منظور خاصی ایجاد می کنین مثل ضربه شدن با انگشتان روی میز یا شکستن قولنج ممکنه واسه بقیه آزار دهنده باشه و حواس اونا رو پرت کنه.
ضربه زدن می تونه نشون دهنده عصبی بودن، ناراحتی یا بی تابی باشه و هم اینکه ممکنه این تصور رو بسازه که دروغ می گین یا تلاش دارین بقیه رو ناراحت کنین. شکستن قولنج هم شاید اضطراب شما رو کم کنه، اما بررسیا نشون میده که یکی از آزاردهنده ترین صداهاه.

۹- بررسی همیشگی ساعت یا گوشی موبایل

هر شخص به صورت میانگین ۱۱۰ بار در روز گوشی موبایل خود رو چک می کنه.
اما بررسی گوشی موبایل یا ساعت خود در بین صحبت بسیار بی ادبانه س. این کار نشون میده شما علاقه ای به طرف مقابل ندارین، حوصله تون سر رفته و کارای بهتری واسه انجام دادن دارین. طبق تحقیقات، حتی گذاشتن گوشی روی میز بغل دستی تون هم از کیفیت گفتگو و مشارکت در اون کم کمی کنه.

۱۰- فراموش کردن اسما

فراموش کردن اسم یه شخص باعث خجالت میشه، مخصوصا اگه اون شخص اسم شما رو به خاطر داشته باشه. واسه جلوگیری از این مشکل، بدون این دست اون دست کردن بعد از معارفه نام اون شخص رو بین صحبت تکرار کنین. بهونه نیارین که نگهداشتن اسما براتون مشکله؛ اگه به شخص مقابل تون علاقمند باشین، نام اون تو ذهن تون باقی می مونه.

۱۱- تأخیر داشتن

وقتی دیر می رسید، این برداشت رو به وجود میارید که غیر قابل اعتماد هستین، برنامه ریزی خوبی ندارین، واسه زمان بقیه ارزش قائل نبوده و شخص متعهدی نیستین. تلاش کنین زمان تون رو به شکلی تنظیم کنین که نگران دیر رسیدن تون نشید و مجبور نباشین عجله کنین. حتی اگه به موقع برسین اما قبل اون مجبور شده باشین تا اونجا رو بدوید، تمرکز کافی دارین.

 

 

 

۱۲- ناجور بودن لباس

 

طبق آمارها، ۵۵ درصد برداشت اولیه بقیه از شما براساس ظاهرتون شکل میگیره. بعضی تحقیقات نشون میده ظاهر، قد، وزن، رنگ موها و اندازه آرایش شما می تونه روی حقوق تون اثر بزاره. اگه با کسی واسه اولین ملاقات می کنین، تلاش کنین در انتخاب لباس محافظه کار باشین و از یه ترکیب خنثی استفاده کنین، کفش هاتون رو واکس بزنین و از عطرهای تند استفاده نکنین.

۶ قضاوتی که بقیه در نگاه اول درباره ما می کنن

۷ عامل کوچیکی که بقیه شخصیت شما رو براساس اونا قضاوت می کنن

۹ رفتار ساده که مردم براساس اونا شخصیت شما رو قضاوت می کنن

مردم براساس چهره تون چه قضاوتایی در مورد شما می کنن؟