۱۰ عادت به ظاهر بی ضرر که سلامتی ما را به خطر می اندازد

بیشتر ما معمولا مطمئن هستیم همه کارا رو به درستی انجام می دیم. با دستگاه خشک کن دست هامون رو خشک می کنیم، ظرفای کثیف رو در سینک پر از آب می ذاریم و نمی تونیم یه روز کاری رو بدون خوردن یه فنجون قهوه از سر بگذرانیم. اما حقیقت اون هستش که دستگاه های خشک کن باعث گسترش آلودگیا می شن، یه سینک خیس از کاسه توالت آلوده تره و یه فنجون تمیز از شما در برابر میکروبای دستگاه قهوه ساز مراقبت نمی کنه.

اینجا به ده حقیقت اثبات شده علمی درباره مضرات بعضی از عادتای عادی می پردازیم. این چند عادت شاید به طور کامل بی ضرر به نظر برسن اما از نظر علمی واقعا شدیدا غیر بهداشتی هستن و تحقیقات مضرات اونا رو ثابت کرده.

۱- خیساندن ظرفا در سینک ظرفشویی

سینکا محل بسیار مناسبی واسه رشد باکتریا هستن و شکلای جور واجور باکتریا مثل سالمونلا (با توان ایجاد مسمومیت)، کلنی باسیلوس (عامل مریضی مشکی زخم) یا استافیلوکوکوک (با توان ایجاد شکلای جور واجور عفونتا و مسمومیتا) در اون هست.
واسه جلوگیری از بروز بیماریای معده و روده، لازمه که سینک رو هم بعد از شستن ظرفا و هم بعد از گذاشتن مواد غذایی در اون مثل ماهی، گوشت خام، اجناس لبنی و سبزیجات بشورید. خیساندن ظرفا در سینک روشی ساده اما خطرناکه.

۲- شستن دستا با آب داغ

بعضی محققان می گن دمای آب تأثیری در از بین رفتن میکروبا نداره. واقعا وقتی که صرف شستن دستا می شه اهمیت بیشتری داره.
هیچ چیزی رو در طول ۵ ثانیه نمیشه تمیز کرد اما درزمان ۳۰ ثانیه می تونین باکتریای دست هاتون رو از بین ببرین. شستن دستا با آب داغ بیشتر موجب می شه تواناییای حفاظتی پوست کم بشه و ممکنه باعث سوزش یا التهاب پوست شه.

۳- ورزش کردن با آرایش

بعضی وقتا با عجله از محل کار خود به باشگاه میریم و تصور می کنیم چون بعد از ورزش دوش می گیریم دیگه احتیاجی به پاک کردن آرایش صورت نیس.
با این حال، در طول انجام ورزش پوست باید تنفس کنه و خودشو پاکسازی کنه.
اگه آرایش داشته باشین، ممکنه منافذ پوست تون بسته شه.
در نتیجه، در برابر مشکلات پوستی قرار می گیرین. قبل از ورزش، آرایش تون رو پاک کنین.

 

۴- به کار گیری دستگاه خشک کن

 

این تصور که دست ما تماسی با دستگاه خشک کن نداره تنها تصوری غیر واقعی از تمیز بودن اون هستش.
واقعا، خشک کنای برقی بسیار غیر بهداشتی هستن. این دستگاه ها باکتریای زیادی رو به خود جذب می کنن و اونا رو با جریان هوا به دور و بر منتشر می کنن. این آلودگیا ممکنه به ریه، پوست یا بدن سرایت کنن. دستمالای کاغذی مناسب تر و تمیزتر از خشک کنای برقی هستن.

۵- استفاده دوباره از کیسه های خرید

کیسه ای که بیشتر از یه بار استفاده شه در ۹۹/۹ درصد مواقع شامل میکروبای بسیار زیادیه. اگه گوشت خام رو تو یه کیسه خریداری کرده باشین (حتی اگه گوشت در بسته بندی بوده باشه)، احتمال اون هست که باکتریا به دیگر مواد مخصوصا میوه ها و سبزیجات سرایت کنن. راه حل این مسأله اون هستش که از کیسه های یه بار مصرف یا ساکای خریدی که قابل شست و شو هستن استفاده کنین.

نوشته دیگر :   اهمیت یادگیری زبان انگلیسی و خرید کتاب زبان

۶- برش گوشت و سبزیجات روی یه تخته برابر

بعضی محققان فکر می کنن باکتریای روی تخته های برش ۲۰۰ برابر بیشتر از کاسه توالته. واسه همینه که واسه برش میوه ها و سبزیجات نباید از اونا استفاده کرد.
بعد از برش گوشت خام، تخته برش آلوده به باکتریای سالمونلا و کامپیلوباکتر می شه.
این دو نوع باکتری شایع ترین عوامل مسمومیت غذایی هستن. راه حل این مسأله اون هستش که از دو تخته جدا از هم واسه گوشت و سبزیجات استفاده کنین و تخته یای شیشه ای رو به جای نوع چوبی اون انتخاب کنبد.

 

۷- به کار گیری دستگاه قهوه ساز

 

مخزن دستگاه های قهوه ساز محیط مناسبی واسه رشد شکلای جور واجور باکتریا هستش.
میکروبای روی دستگاه قهوه ساز بیشتر از دستگیره در دستشویی خونه س. واسه حفظ سلامتی تون، مخزن دستگاه رو در فواصل کوتاه و با آب داغ و مایع ظرفشویی بشورید. با این کار درست کردن قهوه بی ضررتر میشه.

 

۸- گذاشتن گوشی موبایل در کیف دستی

 

 

 

شاید به نظر برسه کیف دستی یا کوله پشتی مکان مناسب و تمیزی واسه مراقبت از وسایل الکترونیکی تون در برابر محیط اطرافه، اما این تصور اشتباهه. بهتره که گوشی موبایل تون رو در جیب لباس یا  داخل یه جلد بذارین، اینطوری آلوده به میکروبای کمتری می شه.
به صورت میانگین یه گوشی موبایل ۱۰ برابر آلوده تر از کاسه توالته. بهتره که گوشی موبایل تون رو هر روز با یه دستمال مرطوب تمیز کنین.

۹- شستن لباسای زمستونی در بهار

لباسای زمستونی مثل دستکشا و شال گردن رو چند وقت یه بار می شویید؟ کارشناسان پیشنهاد می کنن کلاه، شال گردن و دستکشا در طول زمستون باید هفته ای یا دو هفته یه بار شسته شن. این لباسا بیشتر با دهن و بینی ما تماس دارن. اینطوری میکروبا در این لباسا انباشته می شن و در صورت تماس همیشگی با اونا، سیستم ایمنی بدن ما ضعیف کردن می شه.

۱۰- باز کردن یخ مواد غذایی در دمای اتاق

ما با احتمال خیلی کم به اثر دمای محیط و سرعت ذوب شدن یخ مواد غذایی بر کیفیت اونا توجه داریم. گذاشتن گوشت و ماهی تو یه کاسه مستقیما روی میز روش خطرناکیه. واسه جلوگیری از افزایش میکروبا، بهتره یخ گوشت و ماهی رو در یخچال آب کنیم.