از «الازهر» تا «کمبریج»؛ گشتی در قدیمی ترین دانشگاه های جهان

شاید هیچ کشوری در دنیا به اندازه روسیه، بیشتر از ۸۰۰ دانشگاه نداشته باشه. وسیع ترین کشور دنیا، از پیشگامان علم و فناوری در هزاره دوم میلادی هستش که بالاترین درجه اونو میشه در اعزام یوری گاگارین اولین فضانورد روس از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان در سال ۱۹۶۱ میلادی دید.

روسیه، بازم یکی از مقصدهای تحصیلی عالی واسه عاشقان رشته های پزشکی، هوا فضا و خیلی از رشته های فنی و مهندسی و حتی ادبیات و حقوق و فلسفه و هنر هستش.
اما در دو قرن گذشته، انقلاب علم و فناوری در آمریکا و اروپا (به خصوص کشورای بخش اسکاندیناوی) دلیل شد تا غرب، از ابرقدرت قرن بیستم در بخشای علمی پیشی بگیره.

در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان، نامی از دانشگاه های روسیه دیده نمیشه. اما ده ها دانشگاه از پیشگامان علم در نیمه دوم قرن بیستم مانند آمریکا، سوئد، نروژ، کره جنوبی، ژاپن، کانادا و استرالیا دیده می شه که در لیست علاقه مندان به تحصیل در اون طرف مرزها قرار دارن.

گزارش امروز ما، شما رو با تعدادی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان آشنا می کنه.
مناطقی که دیگه تنها یه مقصد تحصیلی نیستن؛ بلکه موزه ای از تاریخ، معماری و هنر در نقاط جور واجور جهان هستن. بازدید از اونا نه فقط واسه دانشجویان، بلکه به عموم گردشگران پیشنهاد می شه.

داستان یونیورسیتی

بیشتر از ۹۰۰ سال از تاسیس دانشگاه بولونیا در کشور ایتالیا میگذره. این مرکز علمی که پایتخت دانشگاه های جهان هستش، با عنوان «University» واژه جدیدی رو به دنیای علم و فرهنگ اروپا و جهان وارد کرد.
هر چند ایتالیاییا پایه گذار دانشگاه حساب می شن،‌ اما این انگلیسیا،‌ فرانسویا و بعدا آمریکاییا بودن که گوی سبقت رو از ده ها کشور جهان ربودند. الان در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان، دانشگاه های انگلیسی، فرانسوی و آمریکای شمالی، حضور زیادی دارن.

دانشگاه ها در تاریخ علم جهان، نقش مهمی اجرا کردن و تقریبا میشه ادعا کرد که حال و روز علم و فناوری و فرهنگ و هنر امروز بشر،‌ تا حد زیادی مدیون اجناس آکادمیک محققان در اقصی نقاط گیتی به شماره.

دانشگاه ها در قرن بیستم میلادی، تاریخ ساز بودن. دانشگاه پرینستون آمریکا،‌ جایی بود که نخبه قرن بیستم میلادی (آلبرت انیشتن)، مدتا به تدریس و تحقیق روی فیزیک می پرداخت. اون در همین مرکز نامه تاریخی به روزولت رییس جمهور این کشور رو به همراه همکارش نوشت و از ایشون توجه بیشتر روی عنصر اورانیوم که بعدا زمینه ساخت بمب هسته ای و جنایت آمریکاییا در ژاپن شد رو درخواست کرد.

بعضی از دانشگاه های قرن بیستم،‌ بیشتر از یه دانشگاه در میدون فناوری و زندگی بشر نقش اجرا کردن.

ده ها ساله که رتبه اول بهترین دانشگاه جهان در اختیار دانشگاه هاروارد (Harvard) است؛ جایی که از اون به عنوان کارخانه آدم سازی یاد می کنن. نقشی که هاروراد در پیشرفت زندگی امروز بشر در میدونای جور واجور بهداشتی، ‌فرهنگی، فناورانه و حتی ورزشی داشته،‌ غیر قابل انکاره. این مرکز علم آموخته های مطرحی رو در نیم قرن گذشته به جامعه جهانی معرفی کرده که بعضی وقتا برنده جایزه نوبل شدن. زاکربرگ موسس فیس بوک ۱.۵ میلیارد کاربری،‌ تنها نمونه ای از فترغ التحصیلان اونو نشون میده.

دانشگاه MIT آمریکا و استنفورد، تاثیر زیادی در پیشرفت علوم فضایی داشته ند و خیلی از فناوریای امروز به خصوص در میدون فناوری ارتباطات و اطلاعات، برگرفته از یافته های تحقیقاتی و تجاری سازی پروژه های محققان این دانشگاه ها هستش.

استنفورد، دانشگاهیه که پاتوق ایرانیان در علوم فنی و مهندسی به خصوص برق و الکترونیک در آمریکای شمالی هستش.
این مرکز علم آموخته های مهمی مانند لری پیج داشته که تونسته گوگل رو به دنیا معرفی کنه و سبک زندگی میلیاردا نفر در سراسر جهان رو در برابر عوض شه.

نقش موثر دانشگاه های آمریکایی رو تا حدودی آکسفورد و کمبریج انگلستان و اوپسالا سوئد و سوربن پاریس هم رو دوش داشتن. آرزوی خیلی از دانشجویان و محققان در سراسر دنیا، تحصیل در این ۴ دانشگاه معتبر و قدیمی دنیاس که بزرگان علم و فرهنگ و فناوری و هنر،‌ در اونجا مشغول به تحصیل و تدریس هستن. این ۴ دانشگاه، بیشتر از سه دهه س که در رتبه بندی بهترین دانشگاه های جهان قرار دارن و بازم شخصیت دانشگاه های دنیا رو نشون میدن.

استفان هاوکینگ، اسحاق نیوتن و چارلز داروین، سرشناس ترین اسما در دنیای علم و فناوری چند قرن گذشته،‌ همه علم آموخته کمبریج انگلستان بودن. این مرکز بیشتر از ۸۱۴ ساله که در پیشرفت علم در قاره سبز و حتی جهان،‌ نقش الهام بخش خود رو اجرا می کنه و از قدیمی ترین محافل آکادمیک تاریخ آدمی حساب می شه.

با توضیحاتی که ارائه کردیم، بد نیس گشتی در قدیمی ترین دانشگاه های جهان بزینم و وضعیت قبل و الان اونا رو به طور خلاصه بررسی کنیم.
این دانشگاه ها بازم پس از صدا سال، یکی از پاتوقای تحصیلی عاشقان علم و هنر در آسیا، اروپا و آمریکا هستن. اگه خواهان تحصیل در بیرون مرز کشورین، ورود به یکی از این دانشگاه ها می تونه بخشی از افتخارات شما در زندگی تحصیلی و تحقیقی به حساب آید.

شاید شما فکر کنین که ایرانیان و تمدن بزرگ پارسی که ۲۵۰۰ سال پیش، قدرت و ظرافت طراحی مهندسی باغ ایرونی رو در باغ پاسارگاد (در سال ۲۰۱۳ ثبت جهانی شد) به رخ جهانیان رساندند و اون عظمت و شکوه رو در تخت جمشید ساختن و بعدا در دوره ساسانیان، جندی شاپور رو معرفی کردن، باید در فهرست قدیمی ترین محفلای آکادمیک تاریخ باشن.

اما به هر حال، مراکز علمی ایران در طول سده ها تغییر کاربری داده و وجود خود رو از دست دادن. دانشگاه هایی که در ادامه ذکر می شه،‌ مراکزی هستن که بازم در فراز و نشیبای تاریخی،‌ هویت شون رو نگهداشتن.

دانشگاه الازهر: افتخار آفریقا

الازهر مظهر آکادمیک قاره آفریقا هستش.

این دانشگاه در قرن دهم میلادی تاسیس شد و اول به عنوان یه مدرسه فعالیت می کرد.
الازهر قاهره مرکز پیدایش ادبیات عرب و علوم اسلامی به خصوص در جهان اهل سنته. البته جهان تشیع هم در گسترش فعالیتا و تعاملات اون با محققان غیر مسلمون تاثیر داشته.. مسجد جامِع الازهر مصر هم به عنوان مرکز سیاسی و فرهنگی مهم، در تحولات سیاسی معاصر جهان نقش مهمی اجرا کرده.

در قرن هجدهم  میلادی، فرانسویان تونستن مصر رو به تصرف خود درآورند. حضور و سلطه اونا، الازهر رو با روش نوین آموزش و علوم پیشرفته غربی آشنا کرد.
در همین زمان ناپلئون که تونست با جلب نظر علمای الازهر، قاهره رو به تصرف خود درآورد “انیستیتوی مصر” رو تسیس و تعداد خیلی از کارشناسان فرانسوی رو جهت ارائه عقاید فنی به این موسسه اعزام کرد.

دوران فرانسویا در سال ۱۸۸۲ میلادی با اشغال مصر به وسیله انگلستان تموم شد و عصر استعمار شروع شد.
استعمار مصر به وسیله انگلیس، الازهر نشینان رو به فکر وا داشت و موجب شد این مرکز دچار تحولات جدی سازمانی و علمی- مذهبی شه.
در این دوره محمد عبده، امام الازهر که رابطه عمیقی با سید جمال‌الدین اسدآبادی داشت، خواهان تنظیم برنامه درسی ثابت شد تا جایگزین روش پراکنده گذشته شه و برگزاری امتحانات و آزمون‌ها رو نیز مهم به حساب آورد.

دانشگاه الازهر با حدود نیم میلیون دانشجو از سراسر جهان، بزرگترین دانشگاه جهان اسلام حساب می‌شه. این دانشگاه پیش از بازسازی مانند بسیاری از بخش‌های دینی، آموزش رو تحت دو عنوان کلی علوم نقلی مانند کلام، اصول فقه، قرائت، تفسیر قرآن، کلمه و صرف و راه، و علوم عقلی مثل ریاضیات، علوم فرائض و منطق خلاصه می‌ کرد.

الان تخصصایی چون پزشکی، نجوم و هندسه نیز در این دانشگاه تدریس می شه.
حالا الازهر به دو بخش جامعه الازهر (بخش دختران) و کامل الازهر (بخش مردان) با ۴۳ دانشکده ویژه آقایان و ۱۷ دانشکده مختص دختران مشغول فعالیته.

از مهم ترین علم آموخته های اون میشه به احمد الطیب، محمد عبده، علی گوما و شیخ محمد سعید طنطاوی اشاره کرد.

شیخ طناوی، چند سال مفتی بزرگ مصر و اهل سنت بود.

پایگاه الازهر مصر در این نشانی اینترنتی قرار داره.
این مرکز پذیرش دانشجو در رشته های جور واجور از سراسر جهان رو در دستور کار خود قرار داده. بخش انگلیسی زبون این دانشگاه ضعیفه و بخش عربی هم، اطلاعات زیادی در اختیار مخاطب قرار نمی ده. به نظر می رسه دانشگاه الازهر مصر،‌ تلاش زیادی واسه اطلاع رسانی در دنیای مجازی نداره.

دانشگاه بولونیا؛ قدیمی ترین دانشگاه جهان- افتخار ایتالیاییا

از الازهر قاهر، چند هزار کیلومتر دور میشیم و به منطقه ای به نام بولونیا در کشور چگمه اروپا یعنی ایتالیا میریم. ایتالیاییا نقش زیادی در پیشرفت علوم و فنون و هنر و فرهنگ در اروپای قرن وسطی و اروپای عصر مدرن داشته و دارن و بنیان خیلی از علوم دز قاره سبز رو میشه در ایتالیا جست و جو کرد.

دانشگاه بولونیا قدیمی ترین دانشگاه جهان غربه و عنوان «University» رو میشه از پایه گذاری اون در دنیا عادی دونست. این دانشگاه امروزه خود رو مادر گسترش علم و تحصیل در جهان می دونه و از جمله دانشگاه های بین المللی و معتبر ایتالیا و جهان حساب می شه.
دانشگاه بولونیا در سال ۱۱۵۸ میلادی به دستور و با پشتیبانی فردریک بارباروسای اول تاسیس شده.

در سال ۲۰۰۰ تعدادی از مورخان مدارکی کشف و بعد تفسیر کردن که طبق اون‌ ها تاریخ ساختن این دانشگاه به سال ۱۰۸۸ میلادی، یعنی حدود ۹۳۰ سال پیش برمیگرده. شاید از همین روست که با شروع هزاره سوم، شعار دانشگاه به «مادر تموم تحقیقات» تغییر کرده.

این دانشگاه هر چند نتونسته هیچ وقت در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان خود نمایی کنه، اما نگاه اشتغال محور در ۲۱۰ رشته که بیشتر از ۴۰ رشته در مقطع دکترا و به زبون انگلیسی تدریس می شه، دلیل گشته که مخاطبان از سراسر جهان به این دانشگاه بیان. هرساله هزاران نفر از کشورای جور واجور دنیا واسه پذیرش در این دانشگاه و ۱۰۰ رشته ای که در اون ارائه می شه، به زبون ایتالیایی و انگلیسی اپلای می کنن. در سالای گذشته، تماشاگر حضور دانشجویان ایرونی علاقه مند به تحصیل در ایتالیا در این مرکز هستیم.

شما می تونین دانشگاه بولونیا (University of Bolognia) رو در نشانی اینترنتی به این نشانی دنبال کنین. قبلا در گزارشای دانشگاه گردی ما، به معرفی مفصل این دانشگاه و سیستم آموزشی و روشای اخذ پذیرش در اون اشاره کردیم. آخرین اطلاعات درباره رشته ها و روش پذیرش و بورس در این دانشگاه معتبر قاره سبز رو در این نشانی دنبال کنین.

نوشته دیگر :   با قطار و از دل جنگل به شمال سفر کنید

دانشگاه سوربن پاریس

دانشگاه سوربن فرانسه یکی دیگه از دانشگاه های قدیمی و معتبر جهان هستش.
این مرکز که از قرن دوازدهم میلادی به عنوان کالج سوربن معروفیت داشته، در واقع همون دانشگاه پاریسه که به طور خلاصه سوربن نامیده می‌ شه.
این دانشگاه نام خود رو از دانشمند قرن ۱۳ رابرت دسوربن مؤسس کالج گرفته.

همه دانشکده ها قبلا به صورت یه مجموعه در مرکز پاریس بوده اما امروزه به چندین بخش جور واجور تقسیم شده‌ ان. بخش مهمی از آموزش عالی فرانسه در مورد‌ های ادبیات، زبون‌ شناسی، علوم اجتماعی و فلسفه، در دانشگاه‌های سوربن قدیم و سوربن جدید قرار داره.
ایرانیان سرشناس زیادی در این دانشگاه تحصیل کردن.

خیلی از دانشگاه‌ های پاریس الان «سوربن» نامیده می‌ شن و خود رو شعبه‌ ای از اون می‌ نامند. پاریس I (پانتئون سوربن)، پاریس III (سوربن جدید)، پاریس IV (پاریس سوربن)، پاریس V (پاریس دکارت) و پاریس VI (پیر و ماری کوری) از جمله اونا هستن. دانشگاه سوربن نقش زیادی در تحولات جور واجور علمی، فرهنگی، هنری و حتی سیاسی در فرانسه و قاره سبز داشته و میشه از اون به عنوان یکی از پایتختای علم و فرهنگ در اروپا نام برد.

اگه به این دانشگاه مراجعه کنین، موزه ای از اروپای قرن دوازدهم تا قرن بیستم رو مشاهده می کنین. در کمتر دانشگاهی در دنیا اینجور ظرفیتایی هست و میشه دید. ساختمون سوربن و کلیسای تاریخی که در اون جای گرفته،‌ یکی از مقصدای گردشگری در فرانسه امروز هستش.

شما باید واسه بازدید از اون، ۹ یورو پرداخت کنین.

سایت دانشگاه سوربن در این نشانی  قرار داره.

در لوگوی دانشگاه، تاریخ تاسیس رو به سال ۱۲۵۸ میلادی مربوط می دونن. یکی از شعبه ای دانشگاه، سوربن پاریسه که نشانی اینترنتی اون در این لینک قرار داره.

این دانشگاه در ده ها رشته علوم انسانی و فنی و مهندسی پذیرش داره.
واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این نشانی مراجعه کنین.

رشته کارشناسی ارشد مدیریت و مهندسی سیستمای اطلاعات و علم (System Engineering & Management) که از سال ۱۹۹۸ میلادی در این دانشگاه به زبون انگلیسی ارائه شده،‌ مخاطبان زیادی داره.
سوربن شماره ۳ هم در این نشانی در دسترسه.

دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد، یکی از قدیمی ترین و معتبر ترین مراکز علمی جهان هستش که تحصیل در اون، علاقه مندان خیلی از سراسر جهان داره.
این مرکز که در شهر آکسفورد در منطقه آکسفورد شایر انگلستان قرار داره، قدیمی‌ ترین دانشگاه انگلیسی‌ زبون جهان هستش.

با این که تاریخ دقیق تسیس اون معلوم نیس.

اما قدیمی‌ ترین اسناد باقی‌ مونده از گذشته نشون می‌دهد که از سال ۱۰۹۶ روند آموزش در آکسفورد جریان داشته.

به خاطر همین، آکسفورد قدیمی‌ ترین دانشگاه در منطقه انگلیسی زبون و دومین دانشگاه قدیمی در جهان (بعد از دانشگاه بولونیا) شناخته می‌شه. بیشتر از ۴۱۰ میلیون صفحه در اینترنت درباره این دانشگاه ایندکس شده.

رشد آکسفورد وقتی شروع شد که هنری دوم تحصیل دانشجویان انگلیسی رو در دانشگاه پاریس ممنوع کرد.
هم اینکه بعد از اختلافی که بین دانشجویان و مسئولین آکسفورد در سال ۱۲۰۹ ظاهر گشت، عده‌ای از کادر آکادمیک این دانشگاه به شهر کمبریج رفته و مرکزی که امروزه به نام دانشگاه کمبریج می‌ شناسیم رو تسیس کردن.

سایت دانشگاه آکسفورد از جمله پرتالای دانشگاهی پر مخاطب و پر بیننده هستش.
هزاران دانشجو در مقاطع جور واجور تحصیلی از ۱۴۴ کشور در این دانشگاه مشغول به تحصیل و تحقیق هستن.

واسه اطلاعات درباره سیستم پذیرش و رشته های این دانشگاه به این نشانی مراجعه کنین. دانشگاه آکسفورد همیشه در فهرست ۱۰ دانشگاه معتبر جهان قرار داشته.

نکته قابل توجه این که واسه سال تحصیل ۲۰۱۷-۲۰۱۸ میلادی، بیشتر از ۱۰۰۰ فرصت بورسیه تحصیلی و کمک هزینه به خواهندگان تحصیل در این مرکز پرداخت می شه.
فهرست بیشتر از ۱۲۰ رشته غیر فنی و مهندسی دانشگاه آکسفورد و اطلاعات مربوط به اونا رو در این نشانی دنبال کنین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که طول دوره کارشناسی ارشد در آکسفورد، ۱۲ ماهه  و کلیه مقاطع تحصیلی این دانشگاه مورد تایید اداره کل علم آموختگان وزارت علوم ایران هستن.

دانشگاه مون پلیه

دانشگاه مون پلیه فرانسه (Université de Montpellier)، از جمله قدیمی ترین و معتبر ترین دانشگاه های فرانسه و جهان هستش.
این مکان هم از نظر بنا بسیار قدیمی‌ تر از سال ۱۱۵۰ یعنی وقتی که کار خود رو به عنوان دانشگاه شروع کرده، هستش.

این دانشگاه به وسیله پاپ نیکلاس در سال ۱۲۸۹ از راه یکی کردن و ترکیب تموم مدارس و کالج‌ های موجود دریک دانشگاه واحد شکل گرفت و درسال ۱۷۹۳ در جریان انقلاب فرانسه تعطیل شد، اما دوباره در سال ۱۸۱۰ تاسیس گشت و بعد در سال ۱۹۶۹ به عنوان مرکز آموزش تموم علوم و تکنولوژی‌ های نوین روز شکل گرفت.

الان بیشتر از ۴۱ هزار دانشجو در این دانشگاه قدیمی و قشنگتر مشغول به تحصیل هستن. این مرکز به ۳ دانشگاه جور واجور دیگه تقسیم شده.

دانشگاه مونت پلیه در این نشانی در دسترسه.

این دانشگاه همیشه در فهرست ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار داشته و هرساله بیشتر از ۳۰۰ میلیون یورو بودجه دریافت می کنه.
واسه پذیرش در این دانشگاه به قسمت اپلای مراجعه کنین.

زبون تحصیل در این مرکز فرانسویه و رشته های کمی به زبون غیر فرانسه تدریس می شه.
شهریه به دلیل کمکای دولتی بسیار پایینه و هرساله بین ۱۷۰ تا ۸۰۰ یورو برآورد می شه.
فرصتای تحقیقاتی این دانشگاه هم مشتاقان تحصیل در فرانسه رو به این دانشگاه میکشونه. با ۶ ماه تحصیل در کشور، میشه مدرک زبون فرانسه رو گرفت.

دانشگاه کمبریج

دانشگاه کمبریج، مثل دانشگاه آکسفورد، از معتبر ترین دانشگاه های انگلیسی زبون و از قدیمیای جهان هستش.
تحصیل در این دانشگاه نیر آرزوی خیلیا در محافل آکادمیکه.

دانشگاه کمبریج (University of Cambridge) در شهر کمبریج (بریتانیا) در کناره رودخانه کَم واقع شده‌ است. این مرکز در سال ۱۲۰۹ تأسیس شده و دومین دانشگاه قدیمی در منطقه انگلیسی زبون و سومین دانشگاه قدیمی در جهان به حساب می‌ آید. از اونجا که دانشگاه آکسفورد هم قدیمیه، از این رو به اونا «دانشگاه‌های باستان» می‌ می گن و نام اونا رو آکسبریج نهاده‌ ان.

نکته باحال این که تاسیس دانشکده‌ های دانشگاه کمبریج به طور کاملً اتفاقی بود. عمر هیچ‌ کدوم از دانشکده‌ های موجود در کمبریج به اندازه عمر خود دانشگاه نیس.
با این حال، اولین دانشکده با نام پترهوس (Peterhouse) در سال ۱۲۸۴ تأسیس شد.
بعد از اون و خصوصاً در قرون چهاردهم و پانزدهم هم دانشکده‌ های دیگری هم تأسیس شدن. در اول فقط مردها اجازه ورود و تحصیل در کمبریج رو داشتن.

اولین دانشکده خانوم‌ها با نام کالج گیرتن، به وسیله امیلی دیویس در سال ۱۸۶۹ تأسیس شد.
بعد از اون و در سال ۱۸۷۲ دانشکده نون‌ هام شکل گرفت. کالج‌ های دیگری هم واسه خانوم‌ ها در سال‌های ۱۸۸۵، ۱۹۵۴ و ۱۹۶۵ تشکیل یافت. اولین امتحانی که از دانشجویان خانوم گرفته شد در سال ۱۸۸۲ بود اما تا سال ۱۹۴۸ خانوم‌ ها به عنوان عضو کامل دانشگاه حساب نمی‌ شدن.

کمبریج تاثیر زیادی در علم و فرهنگ اروپا و جهان داشته و حالا در فهرست ۱۰ دانشگاه برتر دنیا قرار داره.

کمبریج از قدیمی ترین دانشگاه های اروپا و پولدار ترین اونا هستش.
کتابخونه مرکزی میزبان بیشتر از ۸ میلیون نسخه کتابه که تعدادی از اونا نسخ خطی و نفیس هستن. تنها ۲۰ درصد از دانشجویانی که واسه تحصیل در این دانشگاه اقدام می کنن، پذیرفته می شن.

سایت کمبریج در این نشانی قرار داره.

۲۹ رشته در مقطع کارشناسی در دانشگاه کمبریج ارائه شده که ۶۰ موضوع علمی رو پشتیبانی می کنن. هزینه های تحصیل در این دانشگاه واسه دانشجویان بین المللی بین ۱۶ تا ۴۰ هزار پوند متغیره. نیاز مندیای پذیرش در این دانشگاه کمی سخت تر از دیگر مراکز علمی اروپا هستش.
مثلا نمره آیلتس ۷.۵ آکادمیک با هر «skill» بالای ۷ واسه خواهندگان تحصیل در این دانشگاه در نظر گرفته شده.

    • IELTS– normally a minimum overall grade of 7.5, usually with 7.0 or above in each element.
    • EU students– a high grade in English taken as part of a leaving examination (eg the European/French Baccalaureate, Abitur etc) may be acceptable.

 

  • Cambridge English: Advanced– grade A or B.

 

  • Cambridge English: Proficiency– grade A, B or C.

  • Singapore Integrated Programme (SIP) – may be considered an acceptable English language qualification.

A reasonable standard in spoken English is also required at the time of interview. For example, an overall IELTS score of 6.0 for sciences or 6.5 for arts and social sciences would be regarded as a reasonable score at the point of application.

اگه خیلی علاقه مند به پذیرش در این دانشگاه هستین و می خواین درباره روند ارزشیابی پذیرش اطلاعاتی به دست بیارین، به این نشانی مراجعه کنین.

دانشگاه سالامانکا

دانشگاه سالامانکا اسپانیا یکی دیگه از دانشگاه های قدیمی جهان هستش.
قدمت این دانشگاه به قرن دوازدهم میلادی برمیگرده و در مورد آموزش علوم انسانی و تحقیقات زبون فعالیت زیادی داره.

این مکان خودشو در همه علوم اول می دونه.

این مکان در سال ۱۲۱۸ میلادی به وسیله شاه آلفونسوی نهم از لئون تأسیس گردید. دانشگاه سالامانکا اولین مرکز تحصیلات عالیه در اروپا هستش که به حکم شاه آلفونسو دهم در سال ۱۲۵۴ رسماً عنوان «دانشگاه» به اون اعطا شد و قوانین سازمانی و هم نحوۀ تخصیص پول و پله و سرمایه واسه اون ایجاد گردید.

پاپ الکساندر چهارم هم در سال ۱۲۵۵ به واسطۀ نامه‌ هایی رسمی، این مرکز دانشگاهی و هم مدارک تحصیلی عطا شده به وسیله اونو به رسمیت شناخت و به این دانشگاه امتیاز داشتن یه نشون رسمی مخصوص به خود رو داد. این دانشگاه هم اینکه در میان قدیمی‌ ترین مراکز علمی اروپا که از بدو تأسیس بدون معطلی مشغول به فعالیت هستن، رتبۀ سوم رو دارا هستش.

سایت این دانشگاه در این نشانی قرار داره.