هواپیمای مافوق صوت چین که پکن تا نیویورک را در دو ساعت طی خواهد کرد

تیمی از محققان در آکادمی علوم چین یه هواپیمای مافوق صوت رو تو یه تونل بادی با سرعت ۷ ماخ یا ۸٫۹۶۰ کیلومتر بر ساعت با موفقیت آزمایش کردن. این پروژه با مشارکت چندین آکادمی تحقیقاتی و به طور خاص ارتش چین انجام شده.
در ماه های گذشته خبرهای خیلی از موفقیتای چین در طراحی و ساخت هواپیمای مافوق صوت و هم اینکه پروازهای آزمایشی جت اسکرامای دیگه و فضاپیماهای دارای سیستم بالا برنده راکتی شنیده شده.
انگار چین با این همه پیشرفت سریع و عجیب در مورد تولید هواپیمای مافوق صوت می خواد جنگ نظامی در این مورد رو در سطح بین المللی به سود خود تموم کنه.

هواپیماهای مافوق صوت به عنوان هواپیماهایی فوق پیشرفته در نظر گرفته می شن که می تونن در هر میدون رقابتی تغییر دهنده معادلات باشن. سرعت بالاتر به معنی دسترسی بیشتر و سریع تر به نقاط دوردست جهان میشه و همزمان می تونه سیستمای دفاع هوایی الان رو ً از رده خارج سازه. البته مقامات آکادمی علوم چین هدف این تحقیقات رو صلح آمیز و صلح طلبانه عنوان کرده و ادعا کردن که با این هواپیمای مافوق صوت میشه فاصله طولانی بین پکن و نیویورک رو فقط در دو ساعت طی کرد.
این هواپیمای مافوق صوت که به خاطر شکل منحصر به فرد و شباهت قسمت جلوی اون به حرف بزرگ «I» در زبون انگلیسی، «I Plane» نامگذاری شده.

هواپیمای نامبرده یه جفت بال مایل در قسمت وسط بدنه و یه جفت بال به هم پیوسته مایل دلتای دیگه هم داره که روی قسمت عقبه بدنه نصب شده و شکلی مثل حرف بزرگ «T» داره.
این ویژگیا به این هواپیمای مافوق صوت قدرت بالا برنده خیلی بیشتری نسبت به طرحای یدونه باله مافوق صوت مانند Lockheed Martin SR-7 و CASIC Tengyun میده. این قدرت بیشتر باعث می شه که قدرت بلند شدن این هواپیما رو بیشتر می کنه هر چند این بالای اضافی نیاز به موتورهای پرقدرت تری رو لازم می کنه.
بالای این هواپیما طوری قرار گرفتن که موجای شوک آور به وجود اومده به وسیله سرعتای مافوق صوت که می تونن باعث پریشونی و تکانه و کشیدگی در هواپیما شن واسه بهبود کارکرد پروازی و ثبات هواپیما با تغییر راه خود مورد استفاده قرار گیرند.

این هواپیمای مافوق صوت اگه وارد مرحله پروازهای آزمایشی در فضای واقعی شه، به احتمال فراوون از موتورهای با سیکل ترکیبی استفاده می کنه که به نوبه خود از توربوفنا واسه سرعتای کمتر قبل از تغییر حالت اسکرم جتا واسه پرواز مافوق صوت بهره میبرن. حجم و بار سنگین این هواپیما به اون اجازه میده که مانند مرحله اول یه سیستم پرتاب فضایی قابل استفاده دوباره بکنه و در پرواز مافوق صوت بتونه راکتایی رو حمل کرده و اونا رو در فضای استراتوسفر رها کنه.
مقامات علمی مربوط به ارتش چین این طراحی رو «طراحی دیوونه کننده» نامیده و ادعا کردن که میشه از این هواپیمای مافوق صوت واسه ساخت بمب افکنای مافوق صوت سنگین استفاده کرد و این که این نمونه تنها عضوی کوچیک از خونواده هواپیماهای مافوق صوت چینه.

نوشته دیگر :   معرفی مدارک و شرایط لازم برای تاسیس و تغییرات شرکت های مختلف در ایران

علاوه بر این، آزمایشگاه High Temperature Gas Dynamics یه پروژه مافوق صوت بسیار پیشرفته و باورنکردنی دیگه رو هم در دست تحقیق و بررسی داره: یه تونل بادی رکوردشکن که کار خود رو در سال ۲۰۲۰ شروع می کنه.
این تونل بادی واسه تولید سرعتایی بالاتر از ۳۶ ماخ طراحی شده که اونو به قدرتمندترین تونل بادی جهان تبدیل می کنه و سرعت ۳۰ ماخ ایستگاه LENX-X در بوفالو، نیویورک رو کنار میزنه. واسه این که فرق این سرعت رو درک کنین باید بدونین که یه هواپیمای مافوق صوت با سرعت ۳۶ ماخ می تونه فاصله بین چین تا کالیفرنیا رو فقط در ۱۴ دقیقه طی کنه.
این تونل بادی توان جای دادن هواپیماهای مدل با طول بال ۳ متر رو داره که از نمونه قبلی چینی که با ۲٫۵ متر طول بال، بزرگ ترین در جهان حساب می شه هم بزرگ تره.

نکته مهم در مورد این تونل بادی این موضوع میشه که توان تحمل دمای غیرقابل تصور در نتیجه بادهای با سرعت ۳۶ ماخ رو داره که نشون میده چین در مورد ساخت مواد مقاوم در برابر دماهای بالا واسه هواپیمای مافوق صوت پیشرفتای خیره کننده ای داشته.
این برنامه های پیشرفته نشون میده که چین در پیشرفت قابلیتای اقتصادی و نظامی خود مصممه. علاوه بر ساخت لوازم نظامی فوق پیشرفته عادی مانند ناوهای هواپیمابر، مقامات چین در مورد تکنولوژیای ریشه ای مانند ارتباطات کوانتومی، ابرکامپیوترهای انشعابی قوی و ساخت هواپیماهای مافوق صوت که بتونه در عرض چند ساعت اونا رو به دوردست ترین نقاط روی کره زمین برسونه سرمایه گذاری زیادی انجام دادن و تهدیدی بزرگ واسه آمریکا در این مورد حساب می شن.

۱۰ هواپیمای آزمایشی که با خصوصیات فراتصور خود همه رو حیرت زده کردن

پلیمپ؛ بالن هوایی مثل هواپیما که امکان سقوط اون صفر میشه

هواپیمای بدون سرنشین پنهانکار جدید چین که توانایی حمل دو تن بمب رو داره

هواپیماهای باربری آینده؛ ترکیبی از پلتفرمای نظامی و بالنای هوایی