حقایقی جالب و خواندنی درباره پانداها که شاید نمی‎دانید

پانداها یکی از بامزه ترین و البته پرطرفدارترین حیوانات دنیا هستن، تا جایی که در نقاطی از دنیا مانند چین و ژاپن از جاذبه های گردشگری این کشورها حساب می شن و تصاویر و ویدئوهای این حیوانات در شبکه های اجتماعی همیشه مورد توجه کاربران قرار میگیره. در ادامه به حقایقی درباره این حیوانات پشمالوی دوست داشتنی می پردازیم که شاید نمی دونین.

۱- تو یه مدت کوتاه از حیوونی بسیار کوچیک به حیوونی بزرگ تبدیل می شن

نوزادان پاندا صورتی، بی مو و نابینا هستن. اونا فقط با حدود ۸۵ تا ۱۴۰ گرم وزن به دنیا میان و از نظر اندازه، اونا رو با یه قالب کره سبک و سنگین میکنه. اما بعد از گذشت یه سال وزن اونا به حدود ۴۵ کیلوگرم می رسه. قد یه پاندای به طور کامل بالغ به حدود ۱۸۳ سانتیمتر و وزن اون به حدود ۱۵۹ کیلوگرم می رسه.

۲- مقدار زیادی بامبو می خورن

پانداها در اصل گوشتخوار هستن اما میشه گفت که رژیم غذایی اونا تقریبا منحصر به بامبوه. از اونجایی که این گیاه ارزش غذایی چندانی نداره، پانداها تا حدود ۳۵ کیلوگرم در روز بامبو می خورن تا انرژی بدن شون رو حفظ کنن و می تونن یه شاخه بامبو رو در عرض ۴۰ ثانیه ببلعند. البته نگران شون نباشین، حلق این حیوان از لایه خاصی واسه مراقبت در برابر خرده های چوب برخورداره. اما خوردن این مقدار فیبر عوارضی هم داره.
یه پاندای بالغ می تونه در طول یه روز بیشتر از ۲۷ کیلوگرم مدفوع تولید کنه.

 

۳- شش انگشت دارن

 

برخلاف دیگه شکلای جور واجور خرسا که در به کار گیری پنجه هاشون توانایی کمی دارن یا بدون توانایی هستن، انگشت شست پانداها خم می شه و علاوه بر اون، پنج انگشت دیگه هم دارن که به اونا کمک می کنه بامبوها رو با پنجه هاشون بگیرن و قبل از خوردن، ریشه ها و برگای بامبوها رو جدا کنن.

۴- حیوانات بومی چین هستن

این موجودات دوست داشتنی در مرکز چین و مخصوصا در استانای سیچوان، شانشی و گانسو یافت می شن.
در گذشته این حیوانات در سرزمینای صاف زندگی می کردن، اما کشاورزی و قطع درختان جنگل اونا رو مجبور کرد به جنگلای بامبو در کوهستانا برن.

۵- می تونن خطرناک باشن

بیشتر حقایق مربوط به پانداها بامزه و باحال هستن اما فریب ظاهر بامزه و پشمالوی اونا رو نخورین! این خرسا نه فقط می تونن با هیکل سنگین شون شما رو له کنن، بلکه دندانا و آرواره بسیار قدرتمندی دارن که از اون واسه له کردن بامبوهای سفت استفاده می کنن.

۶- به خواب زمستونی نمی رن

پانداها مانند بیشتر دیگه خرسا به خواب زمستونی نمی رن. عوضش، راهی کوهستانا می شن تا جای گرم تری رو پیدا کنن.

۷- عاشق چرت زدن هستن

پانداهای وحشی به جای خوابیدن در طول شب، بعد از خوردن غذا ۲ تا ۴ ساعت به خواب می رن. در تابستون، اونا می تونن ۶ ساعت یا بیشتر بخوابن. واسه پانداها فرقی نداره در چه حالتی بخوابن. اونا می تونن به پشت، پهلو، یا شکم بخوابن؛ خود رو مثل یه توپ جمع کنن؛ یا طاق باز بخوابن.

 

۸- تنهایی رو دوست دارن

 

پانداهای بالغ زمان زیادی رو صرف تعامل با همدیگه نمی کنن و در کل حیوانات ساکتی هستن. با این حال، اونا بعضی وقتا با به کار گیری تولید بو، جیغای کوتاه، کندن پوست درخت، غرش کردن، یا اوقات تلخی، با همدیگه رابطه برقرار می کنن.

نوشته دیگر :   بازیگرانی که برای ایفای نقش هایشان تغییرات زیادی کردند

۹- نقش مهمی در محل زندگی خود اجرا می کنن

پانداها عاشق همه بامبوهای در دسترس جنگل محل زندگی شون هستن، اما نقش مهمی هم در اکوسیستم جنگل دارن، چون که با پخش دانه ها، باعث افزایش رشد گیاهان می شن.
این مسأله کمک می کنه تا دیگه ساکنان جنگل مانند مرغ بهشتی چند رنگ، قوچ و گونه در حال نابودی میمون طلایی هم زندگی راحت تری در جنگل داشته باشن.

۱۰- به چه دلیل پانداها مشکی و سفید هستن؟

محققان چند سال به دنبال اون بودن تا فهمیده باشن به چه دلیل موهای پانداها مشکی و سفیده. یه باور بر این بود که این مسأله به اونا کمک می کنه تا در جنگلای بامبو و برف خود رو استتار کنن و نظر دیگه اون بود که این مسأله به حفظ دمای بدن اونا کمک می کنه چون رنگ مشکی گرما رو جذب و رنگ سفید اونو به دور و بر مشخص می کنه.
اما در سال ۲۰۱۷، تحقیقی گفت نظریه استتار درسته چون موهای سفید رنگ به مخفی شدن حیوان در زیستگاهای برفی کمک می کنن و موهای مشکی رنگ واسه استتار و ایجاد رابطه استفاده می شن.
محققان این تحقیق فکر می کنن گوشای مشکی رنگ این حیوانات نشونه تهاجم به موجود شکارچی بوده و موهای مشکی دور چشماشون به اونا در شناسایی بقیه پانداها کمک می کنه.

۱۱- بعضی از اونا نمی دونن چیجوری باید جفت گیری کنن

متأسفانه پانداها ندونسته خود رو در برابر نابودی قرار دادن. پانداهای ماده می تونن تنها ۲ تا ۳ روز در سال جفت گیری کنن و بعضی از پانداهای نر نمی دونن چیجوری باید این کار رو بکنن. مثلا، یه جفت پاندا به اسمای تیان تیان و می ژانگ، در باغ وحش ملی واشنگتن هست که با همدیگه زندگی می کنن اما به مدت ۱۳ هستش که به طور طبیعی تولید مثل نکردن. کارکنان این باغ وحش می گن اونا نمی دونن چیجوری باید جفت گیری کنن.

۱۲- امریکا هزینه زیادی واسه اجاره پانداها از چین می پردازه

باغ وحشای چهار شهر امریکا یعنی آتلانتا، واشنگتن، سن دیگو و ممفیس، به دولت چین هزینه سنگینی واسه اجاره پانداها می پردازن. طبق گزارش نشریه نیویورک تایمز، باغ وحشای امریکا در کل هرساله یه میلیون دلار واسه بخشی از یه قرارداد ده ساله عادی می پردازن.

۱۳- ممکنه به زودی منقرض شن

با اینکه این حیوانات در طبیعت شکارچیان زیادی ندارن، اما فقط در حدود ۱۸۰۰ پاندا در حیات وحش باقی مونده. وضعیت باقی موندن این حیوانات در مرحله آسیب پذیری و تو یه قدمی وضعیت نابودی قرار گرفته یه. عوامل تأثیرگذار در این مسأله در مرحله اول، شکار غیر قانونی و از بین رفتن زیستگاهای اونا به دلیل ساخت جاده و خطوط ریلیه. حالا خوبیش اینه، سازمانیایی مثل بنیاد جهانی طبیعت تموم تلاش خود رو واسه حفظ این حیوانات و زیستگاهای اونا به کار بسته ان.